لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۰

تبصره واشنگتن ایگزامینر به تمدید ماموریت یوناما در افغانستان


آرشیف- شماری از روزنامه های جهان
آرشیف- شماری از روزنامه های جهان

مجله واشنگتن ایگزامینر به تمدید ماموریت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان تمرکز کرده است.

در نشست اخیر شورای امنیت این سازمان که روسیه به آن رای ممتنع داد، ۱۴ عضو دیگر شورا توافق کردند که ماموریت سازمان ملل متحد برای یک سال دیگر در افغانستان تمدید شود.

مجله از مونا جول نماینده ناروی در شورای امنیت نقل کرده که گفته است، کشورش تمدید ماموریت یوناما در افغانستان را پیشنهاد کرده بود.

به گفته او، این ماموریت بخاطری مهم است که به بحران اقتصادی افغانستان پاسخ داده شود. این دیپلمات نارویژی افزوده که ماموریت سازمان ملل متحد برای رسیدن افغانستان به صلح و ثبات اهمیت دارد.

واشنگتن ایگزامینر این نکته را هم بر اساس پیش‌بینی سازمان ملل متحد برجسته ساخته که در ماه اخیر سال ۱۴۰۰، شمار نیازمندان به کمک‌های فوری در افغانستان به ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن خواهد رسید. نزدیک به ۹ میلیون تن آنها نیاز فوری به کمک‌های غذایی دارند.

مجله نیوزویک بازگشت دختران به مکتب‌ها در افغانستان را در آغاز سال نو خورشیدی به بررسی گرفته است.

قرار است دختران و پسران در آغاز ماه حمل علاوه بر مکتب‌های ابتداییه، به مکتب‌های متوسطه و لیسه نیز بروند.

به نوشتۀ نیوزویک، طالبان تاکید می‌کنند که باید معلمان دختران، زنان باشند اما در مناطق روستایی خیلی دشوار است که معلم زن تدریس کند.

پس از آنکه طالبان در پانزدهم اگست پارسال وارد کابل شدند، در اکثریت مناطق افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم اجازه نیافتند برای آموزش به مکتب‌ها بروند.

مجله نیوزویک به دوره نخست حاکمیت طالبان اشاره می‌کند که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی، دختران اجازه آموزش در مکتب‌ها را نداشتند. اما امسال وزارت معارف حکومت طالبان گفته که تمامی مکتب‌ها به روی دختران گشوده خواهد شد.

برخی دیگر از رسانه‌های جهان به بازداشت خبرنگاران از سوی طالبان در کابل تمرکز کرده اند.

سه خبرنگار تلویزیون خصوصی طلوع پنجشنبه شب در کابل از سوی طالبان بازداشت شدند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت که پس از دریافت برخی شکایت ها، خبرنگاران طلوع و چند رسانه دیگر به هدف آگاهی‌دهی از سوی اداره استخبارات آنها خواسته بودند و دوباره آزاد شدند.

آیریش ایگزامینر، میل آنلاین و دیجیتل ژورنال به صورت گسترده به بررسی بازداشت خبرنگاران در افغانستان پرداخته اند.

جوریسلم پُست چاپ اسراییل به نقل از سازمان ملل متحد و ایالات متحده امریکا گفته که حمله بر رسانه‌های آزاد باید متوقف شوند.

XS
SM
MD
LG