لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۵

تبصره دیدبان حقوق بشر در مورد آموزش دختران در افغانستان


دیدبان حقوق بشر در مطلبی در صفحه انترنتی‌اش به آموزش دختران در افغانستان توجه کرده است.

در مطلب چهار نکته برای حمایت از دسترسی دختران به آموزش به تمویل کنندگان توصیه شده است.

تمویل آموزش بدون تمویل تبعیض، حمایت از مدافعان آموزش زنان در مناطق مختلف، حمایت از افغانانی که به علت دفاع از حق آموزش با تهدید رو به رو هستند، نظارت بر تمامی جنبه‌های دسترسی به آموزش، چهار نکته‌ای پیشنهادی دیدبان حقوق بشر است.

طالبان وعده کرده اند که تمامی مکاتب دخترانه را در ماه حمل می گشایند. برخی از دختران بالاتر از صنف ششم که در بیش از هفت ماه حاکمیت دوباره طالبان از مکتب بازمانده اند، به رادیو آزادی گفته اند که بی‌صبرانه منتظر بازگشتن به مکتب اند.

یک شاگرد دختر در هرات گفته است که بهترین تحفه سال نو برای او این است که دوباره به مکتب برود.

سندی مارنینگ هیرالد در مطلبی به نگرانی برخی از ترجمانان افغان از ماندن خانواده‌های شان در افغانستان پرداخته.

روزنامه با یک ترجمان پیشین نیروهای استرالیایی، بریتانیایی و امریکایی در افغانستان مصاحبه کرده که فعلاً در منطقه در شهر میلبورن استرالیا زندگی می‌کند.

او به روزنامه گفته که با بازرسی‌های خانه به خانه از سوی طالبان در مناطق مختلف افغانستان او بیش از هر زمان دیگر نگران خانواده‌اش است.

در مطلب می خوانیم که او بی‌صبرانه منتظر است که حکومت استرالیا ویزه‌های مسافرت اعضای خانواده‌اش را که در افغانستان مانده اند، طی مراحل کند.

خود این ترجمان افغان با همسر و فرزندانش در ماه اگست پس از هشت روز تلاش و تقلا از افغانستان بیرون شدند. سندی مارنینگ هیرالد گفته که بر بنیاد آمار وزارت داخله استرالیا بیش از چهار هزار افغان از اواسط ماه اگست به استرالیا رسیده اند.

روزنامه گفته که این افراد پس از بازگشت طالبان به قدرت به افغانستان از آن کشور منتقل شده اند.

XS
SM
MD
LG