لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۸

غنی: افغان‌ها بجای چشم دوختن به کمک‌های خارجی باید خود دست بکار شوند


محمد اشرف غنی رئیس جمهور برکنار شدۀ افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور برکنار شدۀ افغانستان

رئیس جمهور برکنار شدۀ افغانستان در پیام خود به مناسبت نوروز گفت کشور در یک دوراهی قرار دارد.

وی در این پیام که در صفحۀ فیسبوک خود شب گذشته نشر کرد افزود که اگر از گذشته درس عبرت گرفته شود کشور به سمت درست حرکت خواهد کرد ورنه به میدان جنگ‌های بیگانگان و غارت دارایی‌های عامه برخواهد گشت و مستعمره کمک خارجی خواهد شد.

محمد اشرف غنی که بیش از هفت ماه پیش هنگام سقوط کابل به دست طالبان از کشور خارج شد در این یپام صوتی خود در اشاره به جنگ جاری در اوکراین هشدار داد که توجه جهانیان به اروپای شرقی معطوف شده و مردم افغانستان بجای چشم دوختن به کمک‌های خارجی باید خود دست بکار شوند.

او گفت: "هر افغانی که خود ما کمایی می‌کنیم نسبت به کمک و صدقۀ دیگران ده بار بیشتر ارزش دارد. پس لازم است که در این قسمت ارادۀ ملی محکم شود و ما کمر خود را بسته کنیم که ما افغانستان را به سوی آبادی و آسایش و ثبات دایمی انشاءالله می‌رسانیم."

رئیس جمهور برکنار شده افزود که امنیت در کشور آمده ولی برای یک صلح پایدار و با عزت باید تلاش شود.

اشرف غنی در دورۀ دوم ریاست جمهوری خود نیز بر این موضوع تاکید می‌کرد. وی بارها گفته بود که حاضر است قدرت را به جانشین منتخب خود بسپارد ولی با داخل شدن طالبان به اطراف کابل در ماه اسد گذشته حکومت وی از هم فروپاشید.

اگرچه آقای غنی در این سخنرانی خود از طالبان نام نبرد ولی در اشاره به آنها گفت اقتدار باید بجای افراد محدود به ملت سپرده شود ورنه این حالت ما را در یک جنگ خطرناک فرو خواهد برد.

وی روی اهمیت مشروعیت ملی برای مشروعیت بین‌المللی تاکید کرده گفت چنین مشروعیت باید از طریق یک اجماع ملی به دست آید و ملت نظام آیندۀ خود را تعیین کند.

در حالیکه از بازگشت طالبان به قدرت بیش از هفت ماه می‌گذرد تاکنون هیچ کشور جهان حکومت آنها را به رسمیت نشناخته است.

برخی‌ها به این باور اند که اگر اشرف غنی کشور را ترک نمی‌کرد شاید افغانستان به مشکلات کنونی دچار نمی‌شد.

کمک‌های جهانی با افغانستان بسیار کاهش یافته، میلیارد‌ها دالر سرمایه بانک مرکزی افغانستان در خارج منجمد شده و مردم با فقر و گرسنگی دچار اند. جامعه جهانی برای رساندن کمک‌های عاجل به مردم تلاش می‌کند.

اگرچه اشرف غنی در گذشته نیز پیام‌های کوتاه از تبعید داشت ولی این اولین بار است که با تحلیل وضعیت کنونی افغانستان و جهان راه‌های بیرون رفت از بحران را مطرح می‌کند.

طالبان در بارۀ این پیام آقای غنی کدام واکنش فوری نشان نداده اند.

XS
SM
MD
LG