لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۵

زلنسکی: ماریوپول را به روسیه تسلیم نمی‌کنم


ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین

حدود چهار هفته از تهاجم روسیه بر اوکراین گذشت.

شهر بندری کلیدی مارپویول صحنۀ درگیری شدید است و نیروهای اوکراین هم کوشش می‌کنند که از حمله‌های مرگبار روسیه جلوگیری کنند.

باشنده‌های ماریوپول، شهری که پیش از آغاز جنگ حدود چهارصد هزار جمعیت داشت، در دو هفته اخیر به آب، غذا و مواد سوخت دسترسی ندارند.

به گزارش مرکز خبر رادیو آزادی، مقام‌ها گفته اند که تا کنون دست کم دو هزار و سه صد تن در این شهر جان باخته اند و به گونۀ دسته جمعی دفن شده اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین همچنان مقاومت می‌کند و واپسین هشدار روسیه برای واگذار کردن ماریوپول به آن کشور را رد کرده.

آقای زلنسکی ناوقت دیروز بیست و یکم ماه مارچ گفت که اوکراین هرگز شهر بندری استراتیژیک ماریوپول و دیگر شهر‌ها بشمول خارکیف و کیف را تسلیم کرده نمی‌تواند

روسیه و اوکراین چند روز است که برای توافق بر سر آتش‌بس مذاکره می‌کنند و زلنسکی همچنان تاکید می‌کند که نیاز است با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به هر شکلی ملاقات کند تا جنگ پایان یابد.

جوبایدن، رئیس جمهور ایالات متحده هشدارش را تکرار کرده است.

او گفته است که روسیه ممکن است علیه اوکراین از سلاح کیمیایی کار گیرد.

آقای بایدن دیروز دوشنبه در میان گروهی از تاجران امریکایی این حرف را زد و افزود که مسکو ممکن است از سلاح کیمیایی کار گیرد.

او هشدار داد که اگر مسکو این کار را کند با پیامد‌های جدی رو به رو خواهد شد.

اردوی امریکا دیروز نیروهای روس را به ارتکاب جنایت جنگی در جریان تهاجم علیه اوکراین متهم کرد.

همزمان با این که انتظار حمله‌های هوایی بیشتر روسیه علیه کی‌یف، پایتخت اوکراین می‌رود، ویتالی کلیچکو، شاروال کی‌یف قیود بر گشت و گذار را در این شهر ساعت ۸ دیشب به وقت محلی به اجرا گذاشت.

به گزارش مرکز خبر رادیو آزادی، با وصف شواهد در مورد حمله‌های مرگبار روسیه بر مکان‌های غیرنظامی در اوکراین، روسیه هدف گرفتن غیرنظامیان را رد کرده.

بر اساس پیش‌بینی سازمان ملل متحد، از زمان آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین در ۲۴ ماه فبروری، حدود سه میلیون و پنجصد هزار تن از اوکراین به کشور‌های همسایه‌اش فرار کرده اند.

XS
SM
MD
LG