لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۶

رئیس جمهور اوکراین وضعیت شهر ماریوپول را به پارلمان ایتالیا تشریح کرد


ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین

رئیس جمهور اوکراین می‌گوید، در نتیجه بمباران روسیه، هیچ چیزی در شهر ماریوپول باقی نمانده است.

ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی آنلاین به پارلمان ایتالیا دیروز (۲۲ مارچ) همچنان از مسکو خواست تا در این شهر مرزی در جنوب اوکراین، برای ۱۰۰ هزار تن اجازه ترک شهر را بدهد.

مقام‌ها در شهر ماریوپول می‌گویند که مردم مواد غذایی ندارند، ادویه به پایان رسیده، برق وجود ندارد و حتی مشکل در تامین آب آشامیدنی به میان آمده.

به گفته مقام‌ها، در شهر خیرسون در همجواری ماریوپول که از سوی نیروهای روسیه اشغال شده، حدود ۳۰۰ هزار تن به مواد غذایی نیاز شدید دارند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، در سخنرانی دیروزش به پارلمان ایتالیا، وضعیت ماریوپول را تشریح کرد و همتای روسی‌اش ولادیمیر پوتین را شدیداً مورد انتقاد قرار داد: "آمادگی برای جنگ از جانب روسیه به صورت انفرادی از سوی یک تن، برای مدت‌ها ادامه داشته. از چندین دهه به اینسو. آنها پول زیادی را از نفت و گاز به دست آوردند و آنرا برای هزینه‌های جنگ مصرف کردند. تنها جنگ در اوکراین نه بلکه هدف، اروپا است. آنها می‌خواهند بر زندگی شما تاثیر بگذارند. سیاست شما را کنترل کنند و دموکراسی، حقوق بشر، مساوات، آزادی و ارزش‌های که همه ما داریم، از بین ببرند."

روسیه می‌گوید، در جنگ اوکراین، غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد و اینکه راه بیرون شدن به روی مردم در ماریوپول باز است.

با این هم نیروهای روسی روز دوشنبه (۲۱ مارچ) به نظامیان اوکراینی هشدار دادند که تسلیم شوند، سپس آنها برای مردم اجازه بیرون رفت می‌دهند.

فردا (۲۴ مارچ) از تهاجم روسیه بر اوکراین یک ماه می‌گذرد. سازمان ملل متحد می‌گوید که در این مدت، سه و نیم میلیون تن به شمول شهروندان خارجی به ترک اوکراین مجبور شده اند. به گفتۀ این سازمان، میلیون‌ها تن دیگر هم در داخل اوکراین بیجا و آواره شده اند.

XS
SM
MD
LG