لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۹

دیدبان حقوق بشر: طالبان باید از مجازات غیرقانونی در هلمند جلوگیری کنند


آرشیف- نیروهای طالبان در ولایت هلمند
آرشیف- نیروهای طالبان در ولایت هلمند

دیدبان حقوق بشر از آنچه قتل‌های انتقام جویانه در افغانستان می‌داند، ابراز نگرانی کرده است.

پتریشا گاسمن مسئول بخش آسیا در این نهاد شام گذشته (3 حمل) به رادیو آزادی گفت که مقام‌های طالبان گفته اند، قتل‌های انتقام جویانه را در هلمند به اجرا نگذاشته اند.

اما گاسمن افزود که طالبان، پیشینه از چنین قتل‌ها دارند بناءً به گفته او باید به جنگجویان شان بگویند که جلو این کشتارها را بگیرند: "رهبران طالبان در هلمند نباید به حملات، با مجازات غیرقانونی پاسخ دهند. مقام‌های طالبان نیاز دارند تا جلو حملات انتقام جویانه را بگیرند و اطمینان دهند که به جرایم در یک روند قانونی پاسخ می‌دهند."

در گزارش دیدبان حقوق بشر که دیروز نشر شد، به نقل از باشنده های گرشک آمده که گزمه ها و تلاشی‌های شب هنگام افزایش یافته و طالبان هشدار هم داده اند که اگر حملات بر افراد شان ادامه یابد، میزان بازداشت‌ها افزایش خواهد یافت.

شماری از فعالان که بنابر حساسیت موضوع نام‌های شان گرفته نشده، به دیدبان حقوق بشر گفته اند که نظارت طالبان از افراد و گروه‌های که در ولایت هلمند، به مخالفت با حکومت طالبان متهم شده اند، افزایش یافته.

در ادامه آمده که یک قوماندان طالبان به نام امان‌الله در چهاردهم فبروری امسال از ولسوالی گرشک ناپدید شد و سه روز پس از آن یک نامه در عقب دروازه اش رسید که در آن آمده بود، امان‌الله مسئول قتل مردم بیگناه و مقام‌های حکومت پیشین بوده بناءً او را کشته اند.

در همان هفته، دو قوماندان طالبان در ولسوالی باباجی هلمند که به ضرب گلوله کشته شده بودند، پیدا شدند. هیچ گروهی مسئولیت این حملات را نپذیرفته است.

به گفته دیدبان حقوق بشر، طالبان در گذشته حملات انتقام جویانه را در برابر مقام‌های حکومت پیشین به اجرا گذاشته اند و باعث کشتن و ناپدید ساختن اجباری شماری از نظامیان پیشین افغان شده اند.

اما طالبان گفته اند که با حاکمیت دوباره، عفو عمومی اعلام کرده اند و هیچ‌کسی با مقام‌ها و نظامیان گذشته کاری نخواهد داشت.

XS
SM
MD
LG