لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۶

واکنش‌ها به تصمیم طالبان در مورد منع دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ۶ از رفتن به مکتب


واکنش‌های بین‌المللی و داخلی به تصمیم اخیر طالبان مبنی بر ادامۀ ممنوعیت رفتن دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان از اعلامیه امروز چهارشنبه طالبان مبنی بر ادامۀ بسته ماندن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم ابراز تأسف کرده است.

دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در تویتی نوشته است: "شنیدن گزارش‌های نگران‌کننده مبنی بر اجازه نیافتن دانش‌آموزان دختر بلندتر از صنف ششم از سوی مقامات طالبان، در صورت صحت، دلیل آن چه می‌تواند باشد؟"

رینا امیری، نمایندۀ وزارت خارجۀ امریکا برای حقوق بشر، زنان و دختران افغانستان در توییتر خود نوشته است که ناکامی طالبان در بازگشایی مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم، نه تنها اعتماد به تعهدات طالبان را تضعیف می‌کند، بلکه امید خانواده‌ها را برای آیندۀ بهتر دختران‌شان از بین می‌برد.

هیدر بار مسئول بخش زنان دید‌بان حقوق بشر این اقدام طالبان را در برابر دختران "بی‌رحمانه" می‌داند: "آنان اعلام کردند تمام مکاتب بازگشایی خواهد شد اما حالا دیده می‌شود تصمیم دیگری گرفته شده اما این یک تصمیم غیر قابل انتظار نبوده اینها هفت ماه برای ایجاد پالیسی و طرح جدید داشتند و مکاتب هم سر جایش بود. این خیلی بی‌رحمانه است این تاثیر مخربی روی تمام دختران دارد."

شماری از دانش آموزان دختر
شماری از دانش آموزان دختر

در همین حال ایان مک کری، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان مقیم قطر در صفحه توئیتر خود نوشته است که این بسیار ناامید کننده و در تناقض با بسیاری از تضمین‌ها و اظهارات طالبان قرار دارد.

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی، موسسه حمایت از کودکان "سف دی چلدرن" همچنان در توئیتر خود نوشته که از گزارش‌ها مبنی بر ادامۀ ممنوعیت رسمی تحصیل دختران دوره متوسطه و لیسه در افغانستان در سراسر افغانستان وحشت‌زده شده است.

در همین حال حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان از تصمیم طالبان مبنی بر ادامه محدودیت بر آموزش دختران بالاتر از صنف ششم ابراز تاسف کرده در اعلامیه‌یی گفته است: "راه تعلیم و تربیه دختران را برای افغانستان آباد و مترقی که آرزوی همۀ افغان‌هاست باز نگه داریم و اجازه ندهیم که طرح خارجیانی که خواهان افغانستانی بی‌سواد، نیازمند و محروم هستند عملی شود."

حامد کرزی از حکومت طالبان خواسته دروازه مکاتب را به روی دختران باز کند.

حکومت طالبان خلاف اعلام روز سه‌شنبه‌اش امروز چهارشنبه با نشر اعلامیه‌یی از رفتن دختران دورۀ متوسطه و لیسه به مکتب ممانعت کرد.

در اعلامیۀ طالبان آمده است که هرگاه لباس مکتب مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی طرح شود، آنگاه بر اساس حکم رهبری امارت اسلامی مکتب‌های یاد شده آغاز خواهند شد.

XS
SM
MD
LG