لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۳

خانواده مسئول پیشین زندان زنانه هرات؛ عالیه عزیزی هنوزهم در بند طالبان است


اعتراضات در پیوند به بازداشت عالیه عزیزی مسئول پیشین زندان زنانه هرات
اعتراضات در پیوند به بازداشت عالیه عزیزی مسئول پیشین زندان زنانه هرات

خانوادۀ عالیه عزیزی، مسئول زندان زنانۀ ولایت هرات در نظام پیشین می‌گوید، وی هنوز در بند طالبان است.

در یک ویدیوی ۱۶ ثانیه‌ای که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، محمد حسین کوچک که خود را پسر عالیه عزیزی معرفی می‌کند، خواستار آزادی مادرش شده است.

در این ویدیو حسین می‌گوید که در هفت ماه گذشته از مادرش خبری ندارد و ادعا می‌کند که او در بند طالبان است.

عالیه عزیزی، پولیسی است که در نظام جمهوری پیشین مسئول زندان زنانۀ ولایت هرات بود و به اساس ادعای خانواده‌اش به اتهام نامعلوم از سوی طالبان بازداشت شده است.

رادیو آزادی تلاش کرد در این رابطه دیدگاه ریاست استخبارات حکومت طالبان را داشته باشد، اما خلیل همراز سخنگوی این ریاست در یک پیام کوتاه به رادیو آزادی تنها نوشت: "این موضوع نیاز به اطلاعات دارد، من خواهم پرسید."

اعتراضات در پیوند به بازداشت عالیه عزیزی
اعتراضات در پیوند به بازداشت عالیه عزیزی

تا زمان نشر این گزارش منتظر ارائه جزئیات از سوی آقای همراز بودیم اما شریک ساخته نشد.

پیش از این نیز خانوادۀ عالیه عزیزی، فعالین حقوق زنان، سازمان جهانی حقوق بشر و شماری دیگر از نهادها خواستار آزادی او شده بودند.

برخی از فعالان حقوق زنان افغانستان همچنان می‌گویند که طالبان باید او را آزاد کنند یا در مورد وضعیت او اطلاعاتی را با خانواده‌اش در میان بگذارند.

آمنه مایار و تمنا صدیقی در این مورد به رادیو آزادی گفتند: "هر زن به عنوان بشر حق زندگی آزاد را دارد اما اگر کسی متهم می‌شود حق دسترسی عادلانه به محکمه را دارد که اتهام بررسی شود و بعداً برایش جزا داده شود."

"متاسفانه هیچ اطلاعی به خانواده‌اش داده نشده با وجودی‌که مطابق قانون یک شخص به هر اتهامی که دستگیر می‌شود باید از چگونگی دستگیری او به خانواده‌اش اطلاع داده شود."

قابل ذکر است که طالبان علاوه بر عالیه عزیزی شمار دیگر از فعالان حقوق زن و معترضین را هم بازداشت کرده بودند که پس از واکنش‌های داخلی و خارجی دوباره آزاد شان کردند.

XS
SM
MD
LG