لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

دو دانش آموز دختر: وقتی از تصمیم طالبان خبر شدیم دنیا سرما قیامت شد


آرشیف- یک مکتب دخترانه در شهر کابل
آرشیف- یک مکتب دخترانه در شهر کابل

تصمیم طالبان مبنی بر تداوم بسته ماندن دروازه‌های مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم واکنش تند دانش آموزان دختر را در پی داشته است.

هدیه و قدریه خواهرانی هستند که با آوازۀ بازگشایی مکاتب دخترانه در این شرایط دشوار اقتصادی لباس و قرطاسیه خریده بودند، اما می‌گویند که امروز را با هم گریستند.

این دو خواهر که دانش‌آموزان صنوف ۱۲ و ۸ هستند به رادیو آزادی گفتند: "بعد از اینکه استاد ما گفت مکاتب شما شروع نشده و دیگر نیایید و حالا هم بروید به خانه‌های خود که وضعیت خوب نیست واقعاً نمی‌فهمم چه بگویم اشک از چشمان من و چند تن از دوستانم ریخت و همان لحظه بود که دنیا به سرما قیامت شد."

"به عنوان یک متعلم این سوال را دارم از طالبان که دلیل عمده، علمی و منطقی‌شان چیست که به زنان افغانستان اجازه آموزش و پرورش و تحصیل را نمی‌دهند؟"

دانش آموزان دختر نه تنها امروز اشک ریختند که مصمم شدند حق‌خواهی را فریاد زنند.

شاگردان مکتب سردار کابلی پیش‌قدم این حق‌طلبی شدند.

یک تن از شاگردان این مکتب به رادیو آزادی گفت: "مثل دیگر بچه‌ها که می‌روند به روی‌شان باز است دروازه مکاتب باز است می‌خواهیم که به روی ما هم باز شود درس خود را ادامه بدهیم و به اهداف و آرزوهای خود برسیم."

حکومت طالبان خلاف اعلام روز سه‌شنبه‌اش امروز چهارشنبه با نشر اعلامیه‌یی از رفتن دختران دورۀ متوسطه و لیسه به مکتب ممانعت کرد.

در اعلامیۀ طالبان آمده که هرگاه لباس مکتب مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی طرح شود، آنگاه بر اساس حکم رهبری امارت اسلامی مکتب‌های یاد شده آغاز خواهند شد.

از آغاز فصل تعلیم و تحصیل دختران پس از سقوط حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ در افغانستان یونیفورم دانش‌آموزان دختر چادر سفید و لباس‌ سیاه بوده است.

این نخستین بار است در دو دهۀ اخیر بر این نوع پوشش آنان واکنش و اعتراض وارد می‌شود که حتی به این بهانه از درس خواندن محروم می‌شوند.

گفتنی که است با حاکمیت دوبارۀ طالبان شماری از دانش‌آموزان دختر مانند دور نخست حاکمیت‌شان در مکتب‌های خانگی پنهانی مصروف فراگیری علم و دانش هستند.

XS
SM
MD
LG