لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۲

هدف سفر مقام‌های روسیه و چین به کابل چیست؟


دیدار وزیر خارجه چین و هیئت همراه اش با مقام های حکومت طالبان در ارگ
دیدار وزیر خارجه چین و هیئت همراه اش با مقام های حکومت طالبان در ارگ

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین حوالی ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه و ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان ساعت ۲ بعد از ظهر وارد کابل شدند تا با مقام‌های ارشد طالبان دیدار و گفت‌وگو کنند.

حافظ ضیا تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان به رادیو آزادی می‌گوید، در این دیدارها در مورد موضوعات مهم بحث و گفتگو شده است: "وزیر خارجۀ چین تحریم‌های سیاسی و اقتصادی اعمال شده بر افغانستان را محکوم کرد و از فرصت‌های موجود در افغانستان استقبال کرد. آقای وانک یی بر ضرورت تمرکز بر کمک‌های بشردوستانه و انکشافی تأکید کرد و گفت که اکنون در این بخش در آینده توجه بیشری خواهد شد."

به گفته او، طرف افغانستان به هیئت چین از امنیت کامل در زمینه سرمایه گذاری و تجارت اطمینان داد و گفت که سرمایه‌گذاری و همکاری چین در افغانستان می‌تواند پیام خوبی را به دیگر کشورها در زمینۀ سرمایه گذاری و کمک ارسال کند. ​

آقای تکل همچنان گفت که وزیر خارجۀ طالبان با ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ روسیه در امور افغانستان در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی و ترانزیتی گفتگو کرده است.

به گفته او، هیئت روسی به رهبری آقای کابلوف شامل نمایندگانی از وزارتخانه‌های دفاع، داخله، اقتصاد، صنعت، زراعت و انرژی بودند.

معاون سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان گفت که آقای متقی از هیئت روسی خواست تا در افغانستان سرمایه‌گذاری کند و روابط دیپلماتیک و همکاری‌های بین‌المللی را در مبارزه با مواد مخدر تقویت کند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان همراه با ضمیر کابلوف نماینده خاص رئیس جمهور روسیه برای افغانستان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان همراه با ضمیر کابلوف نماینده خاص رئیس جمهور روسیه برای افغانستان

این سفرها در حالی انجام می‌شوند که یک هفته بعد پکن میزبان نشست همسایه‌گان افغانستان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این نشست بر روی چگونگی کمک به افغانستان پس از بازگشت طالبان به قدرت تمرکز خواهد شد.

هر چند تاکنون هیچ کشوری در جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما این سومین و چهارمین مقام بلندپایۀ کشورهای بیرونی اند که پس از وزرای خارجۀ قطر و پاکستان به افغانستان سفر می‌کنند.

XS
SM
MD
LG