لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

شورای امنیت ملل متحد روی اقدام حکومت طالبان در مورد مکاتب دختران بحث می‌کند


برای ملاحت حیدری، دختر ۱۱ ساله افغان، رفتن به مکتب به یک رویای بزرگ مبدل شده. او می‌گوید، در گذشته تصور می‌کرد که طالبان تغییر کرده اند اما ممانعت از آموزش دختران، این تصورش را نادرست ثابت کرد.

او افزود: "ما فکر می‌کردیم که طالبان تغییر کرده اند، اما پس از آنکه همه گی را از نزدیک مکتب به خانه‌های‌شان فرستادند، فهمیدیم که طالب حالی با طالب ۲۵ سال پیش هیچ فرقی نکرده."

نرگس جعفری دختر دیگری که ۱۴ ساله است، اقدام طالبان را در مورد ممانعت آموزش دختران نکوهش می‌کند. او می‌گوید که طالبان از آموزش دختران هراس دارند: "به نظر من، آنها از ما می‌ترسند. چون می‌دانند که وقتی ما درس بخوانیم، فهمیده تر می‌شویم و مطمیناً با آنها مبارزه می‌کنیم. طالبان از ما می‌ترسند. به همان خاطر به باور من مکتب‌ها را بسته کردند."

اقدام طالبان برای ممانعت از آموزش دختران فراتر از صنف ششم با واکنش‌های جدی جهانی به همراه شده.

قرار است شام امروز (۵ حمل) به وقت کابل، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روی این اقدام حکومت طالبان بحث کنند.

ماموریت ناروی در شورای امنیت، در تویتی گفته که بر اساس درخواست این‌کشور، شورای امنیت ممانعت شاگردان دختر بالاتر از صنف ششم در افغانستان را به بحث می‌گیرد.

از جانب دیگر وزیران خارجه زن در کشور‌های مختلف جهان، اعلامیۀ مشترکی را در مورد ممانعت طالبان از آموزش دختران مکتب در افغانستان نشر کرده اند.

در این اعلامیه که از سوی وزیران خارجه البانیا، آندورا، استرالیا، بوسنیا هرزگووینا، کانادا، استونیا، جرمنی، آیرلند، کاسوو، مالاوی، منگولیا، نیوزیلند، سویدن، تونگا و بریتانیا نشر شده، آمده است که آنها از تصمیم طالبان شدیداً مایوس و ناامید شده اند.

در ادامه اعلامیه گفته شده که حکومت طالبان چند بار برای بازگشایی مکتب‌ها به روی تمامی دختران در افغانستان تعهد سپرد اما این وعده را در هم شکست.

طالبان خلاف وعدۀ گذشته شان، روز چهارشنبه (۳ حمل) به دختران فراتر از صنف ششم، اجازۀ رفتن به مکتب‌ها را ندادند. حکومت طالبان، این تصمیم را تا اطلاع بعدی به تعویق انداخته است.

XS
SM
MD
LG