لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۳

ایالات متحده امریکا مذاکرات طرحریزی شده با طالبان در دوحه را لغو کرد


دفتر سیاسی طالبان در دوحه
دفتر سیاسی طالبان در دوحه

ایالات متحده امریکا گفتگو‌ها در باره یافتن راه حل مشکل اقتصادی افغانستان را شام دیروز جمعه به طور نا گهانی لغو کرد.

لغو این گفتگو‌ها در اصل واکنش امریکا به تصمیم طالبان در مورد منع رفتن دختران بالاتر از صنف شش به مکتب بوده است.

نِد پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا به خبرگزاری رویترز گفت که تصمیم طالبان در بخش آموزش دختران خیلی تأسف آور است.

او گفت، این تصمیم عقب نشینی طالبان از تعهد شان به مردم افغانستان و همچنان جامعه بین‌المللی بوده است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا

به گفتهٔ پرایس ایالات متحده سلسله‌ای از تعاملات خود به شمول مذاکرات طرحریزی شده در دوحه با طالبان را فسخ اعلام کرد و به آنها روشن ساخت که تصمیم‌شان را نکته‌ای عطف بلقوه در تعامل بین دو طرف می‌داند.

سه منبع آگاه از این موضوع به خبرگزاری رویترز گفت که چندین نشست امروز شنبه و فردا یکشنبه بین نمایندگان امریکا و طالبان در دوحه طرحریزی شده بود.

این سه منبع که افشأ هویت‌شان را اجازه نداشتند، گفتند که در برخی از نشست‌ها نمایندگان ملل متحد و بانک جهانی نیز اشتراک می‌کردند.

به گفته‌ این منابع انتظار می‌رفت که در این گفتگوها در باره استقلالیت دافغانستان بانک و چاپ بانکنوت‌های افغانی هم گفتگو شود.

این منابع همچنان گفتند که در این مذاکرات بحث‌ها بر سر مسئله صندوق بازسازی افغانستان نیز در نظر بود که در آن صد‌ها میلیون دالر پول آزاد شده افغانستان در بانک جهانی برای کمک‌های بشری به مردم افغانستان به خاطر تبادله و تسهیلات در آنجا نگهداری می‌شد.

این تخصیص برای کمک به سکتور معارف اختصاص یافته است.

این در حالیست که حکومت طالبان برای دریافت کمک‌های خارجی و آزادی سازی پول‌های منجمد شده بانکی با چالش‌های جدی رو به رو است.

از سوی دیگر، کمبود پول نقد در بازار‌های افغانستان باعث بحران اقتصادی و تورم شده است.

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات که نخواست نامش افشأ شود گفت، طیارهٔ که قرار بود هیئتی به رهبری امیرخان متقی سرپرست وزیر خارجه طالبان را از کابل به قطر انتقال دهد، برنگشته است.

XS
SM
MD
LG