لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

سفیران ۱۰ کشور در ملل متحد: تمام دختران افغان باید به مکتب بروند


ده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک اعلامیه مشترک با ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم از سوی طالبان مخالفت شدیدی نشان دادند.

کشورهای امریکا، بریتانیا، فرانسه، ناروی، البانیا، برازیل، ایرلند، مکسیکو، امارات متحده عربی و گابن در اعلامیه مشترک که از سوی وزارت خارجه ناروی منتشر شده، از طالبان خواستند تا دروازه مکاتب را به روی تمام دختران باز کنند.

در این اعلامیه آمده‌ است، پیام آنان روشن است؛ تمام دختران افغان باید مکتب بروند.

بخشی از اعلامیه که توسط لانا زکی نسیبه، نماینده دائم امارات متحده عربی در سازمان ملل خوانده شد، آمده است: "در این هفته بیش از یک میلیون دختر افغان آماده شدند تا مکتب بروند، اما آنان در لحظات آخر ناامید شدند. آرزوی آنان داخل شدن از دروازه مکتب بود، همان زمان فهمیدند که بر اساس یک تصمیم خودسرانه از آموزش محروم شدند. این تصمیم خلاف آن تعهدی است که طالبان در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به دنبال راه حلی پایدار با جامعه جهانی بوده اند. این نگران کننده‌ است."

کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، آموزش را حق اساسی همه کودکان جهان از جمله دختران افغان می‌دانند.

این کشورها تاکید کرده اند که افغانستان در وضعیت از هم‌پاشیدگی به سر می‌برد و برای آیندۀ مطمئن و باثبات نباید استعدادها و توانایی‌ها به این راحتی از بین برود و نیمی از جامعه از تحصیل محروم شوند.

ده عضو شورای امنیت سازمان ملل در اعلامیه گفتند که بیش از یک میلیون دختر در این هفته در پی تصمیم طالبان برای بستن مکاتب گریستند و شورای امنیت سازمان ملل متحد نمی‌تواند بیش از این ناامید شود.

مونا جول نماینده دائمی ناروی در سازمان ملل متحد گفت: "اعضای شورای امنیت در این اعلامیه پیام روشنی را به طالبان می‌فرستد که مکاتب را برای همه باز کنند و برای همه کودکان و جوانان این کشور یک محیط آموزشی امن فراهم کنند."

رادیو آزادی خواست نظر طالبان را در مورد اعلامیه و درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد داشته باشد، اما سخنگویان حکومت طالبان دستیاب نشدند.

طالبان وعده داده بودند روز چهارشنبه هفته گذشته تمام مکاتب را در سراسر افغانستان باز کنند، اما به تعهد خود عمل نکردند.

تا کنون هیچ دلیل معقولی برای این تصمیم طالبان به رسانه‌ها گفته نشده‌ است. سخنگوی وزارت معارف طالبان روز چهارشنبه به رسانه‌ها گفت که دستور بسته شدن مکاتب بالاتر از صنف ششم از سوی ملا هبت‌الله رهبر آنان صادر شده است.

XS
SM
MD
LG