لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

اتحادیه ملی ژورنالیستان: ادامه بازداشت‌ها خبرنگاران را از کار دلسرد می‌کند


آرشیف- شماری از خبرنگاران حین پوشش یک نشست خبری در کابل
آرشیف- شماری از خبرنگاران حین پوشش یک نشست خبری در کابل

ادامۀ بازداشت‌ خبرنگاران از سوی طالبان نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است.

اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان در واکنش به این کار پیامد بازداشت‌های خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی را از سوی طالبان خوب ندانسته و تاکید می‌کند که این کار سبب دلسردی کارمندان از کار در رسانه‌ها‌ می‌شود.

مسرور لطفی مسئول رسانه‌ای این اتحادیه روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که بازداشت خبرنگاران و کارمندان رسانه برای جامعه رسانه‌ای افغانستان نگران کننده است: "بازداشت خبرنگاران و دوباره آزاد کردن آنها در آله از ابهام و دلیل گرفتاری با رسانه‌ها شریک نمی‌شود که نگرانی‌های را در جامعه رسانه‌ای شکل داده است این گونه رفتارها می‌تواند خوب نباشد و جامعه رسانه‌ای دچار مشکلات جدید شود که در گذشته با آن مواجه نبوده است"

آقای لطفی گفت که طالبان باید برای مصونیت خبرنگاران راهکار حقوقی بسنجند تا مطابق یک قانون با خبرنگاران برخورد شود.

این در حالیست که به تازگی مرکز خبرنگاران افغانستان در اعلامیه‌ای از بازداشت میرویس اتل مسئول رادیو (زما )در ولایت کندهار و سرورهاشمی خبرنگار رادیو سلام وطندار در کابل خبر داد.

بر اساس معلومات این مرکز، نیروهای طالبان بامداد روز شنبه با حمله بر خانه‌ای میرویس اتل در شهر کندهار او را با خود برده‌اند.

هم‌چنان سرور هاشمی، خبرنگار سلام وطندار که برای پوشش اعتراض روز یکشنبه دانش‌ آموزان رفته بود، در نزدیکی ساختمان وزارت معارف در کابل بازداشت شد.

در اعلامیه گفته شده است که دو خبرنگار پس از چندین ساعت توقیف و بازجویی دوباره آزاد شدند.

گل محمد گران مسئول بخش خبر رادیو سلام وطندار در مورد بازداشت سرورهاشمی خبرنگار این رسانه از سوی طالبان به رادیو آزادی گفت: "آقای سرور هاشمی برای پوشش اعتراض رفته بود که از سوی نیروهای طالبان بازداشت شد بعد از شش ساعت دوباره و بدون اینکه دلیل گرفتاری‌شان معلوم شود رها گردید و آسیب برایش نرسیده است."

نهادهای دفاع از خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها از حکومت طالبان می‌خواهد تا در بخش اطلاع رسانی با رسانه‌ها و خبرنگاران همکاری کرده و از آنان حمایت نماید.

بازداشت و در بند قراردادن خبرنگاران و کارمندان رسانه شماری از خبرنگاران را نیز نگران کرده است.

دو تن از خبرنگاران با نگرانی‌های امنیتی که دارند با رادیو آزادی به شرط ننوشتن نام‌های‌شان در گزارش چنین گفتند: "بازداشت خبرنگاران و مسئولان رسانه روحیه ما خبرنگاران را ضعیف کرده است اگر امارت اسلامی چنین کار را ادامه بدهند، گلیم رسانه‌ها در افغانستان جمع خواهد شد."

"بازداشت خبرنگاران که از سوی طالبان افزایش یافته خودم را سخت نگران کرده است"

سخنگویان طالبان دستیاب نشدند تا در این زمینه نظر شان را در گزارش بگنجانیم.

اما پیش از این ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفته بود که می‌خواهند کمیسیون تخطی رسانه‌ها احیا شود تا به گفته او جلو "سوءتفاهم‌ها" گرفته شود و این کمیسیون به هر گونه مشکل رسیدگی کند.

او همچنین گفته است: "موضع طالبان این است که از هرگونه انتقاد سالم رسانه‌ها حمایت می‌کند، اما رسانه‌ها باید از شایعه‌ پراکنی خودداری کنند."

پس از حاکمیت طالبان در افغانستان از چندمین مورد بازداشت خبرنگاران خبر داده می‌شود.

پیش از این طالبان خبرنگاران تلویزیون خصوصی آریانا، طلوع نیوز و برخی رسانه‌های دیگر را نیز بازداشت و در برخی موارد تعداد از آنان ادعا کرده اند که پس از شکنجه و لت وکوب آزاد شده اند.

XS
SM
MD
LG