لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

انعکاس مطالب افغانستان در شماری از روزنامه های جهان


روزنامه بریتانیایی گاردین در باره اعتراض‌های اخیر در حمایت از حق آموزش دختران مطلبی چاپ کرده است.
برخی از زنان و دختران به روز شنبه در برابر ساختمان وزارت معارف حکومت طالبان در کابل مظاهره کردند و از آنان خواستند که مکتب‌های متوسطه و لیسه دخترانه را بگشایند.

در مطلب گاردین آمده که معترضان شعار می‌دادند که آموزش حق‌شان است و اینکه باید دروازه مکتب‌های دختران باز شود.

در ادامه می خوانیم که پیش از این طالبان از اعتراض‌ها و راه پیمایی‌ها جلوگیری و شماری از معترضان را نیز دستگیر کرده بودند، اما از اعتراض‌های تازه جلوگیری نکردند.

طالبان هفته گذشته خلاف وعده‌های پیوسته‌شان اعلام کردند که دختران بالاتر از صنف ششم تا امر ثانی به مکتب رفته نمی‌توانند.

از بازگشت طالبان در قدرت در بیش از هفت ماه گذشته، در بسیاری از مناطق افغانستان مکتب‌های پسرانه باز شده اند. دختران هم می توانند تا صنف ششم به مکتب بروند. طالبان گفته اند که منتظر ایجاد طرح جامع در مورد دختران بالاتر از صنف ششم هستند. اما بسیاری‌ها هم در داخل افغانستان و هم در خارج از افغانستان از این اقدام طالبان انتقاد کرده و از آنان خواسته اند که دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را نیز به روی دختران بگشایند.

طالبان زنان بی‌همراه را از سفر طیاره منع کردند، این مطلب در روزنامه نیویارک پست منتشر شده.

در ادامه آمده که برخی از زنانی که هفته گذشته به میدان هوایی کابل رسیدند، تابعیت دوگانه داشتند و می‌خواستند که به خانه برگردند.

مثلاً عده‌ای‌شان تابعیت کانادا را داشتند.

در ادامه آمده که طالبان نگذاشتند که آنان از طریق شرکت‌های هوایی کام ایر و آریانا به اسلام آباد، دبی و ترکیه بروند.

برخی دیگر می‌خواستند در داخل کشور سفر کنند.

در مطلب آمده که تا روز شنبه مشکل برخی از زنانی که به هرات پرواز می‌کردند رفع شد، اما در ادامه می خوانیم که آنها پرواز‌شان را از دست داده بودند.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در ماه اسد پارسال، محدودیت‌ها بر زنان و دختران در بخش‌های مختلف از جمله کار و سفر و آموزش وضع شده است.

هنوز هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است. یکی از پیش شرط‌های جامعه جهانی این است که طالبان به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران ارج بگذارند.

XS
SM
MD
LG