لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۸

طالبان بر پخش نشرات تلویزیون‌های بی‌بی‌سی و صدای امریکا محدودیت وضع کردند


US, VOA logo
US, VOA logo

حکومت طالبان بر بخش‌های خبری تلویزیون‌های بی بی سی و صدای امریکا که از طریق تلویزیون‌های محلی به نشر می‌رسید، محدودیت وضع کرده است.

مسئولان بی بی سی گفتند که بخش‌های خبری این تلویزیون به زبان‌های دری، پشتو و ازبکی از روی امواج نشراتی حذف شده اند.

بر اساس گزارشی دی پی ای جرمنی پخش برنامه های خبری بی بی سی و صدای امریکا زمانی از امواج حذف شده که مقامهای طالبان به شبکه های تلویزیونی همکار شمشاد، آریانا و آرزو امر دادند که پخش برنامه های تلویزیونی بین‌المللی را متوقف کنند.

در چند سال اخیر برخی برنامه های خبری بی بی سی و صدای امریکا با همکاری شبکه های تلویزیونی محلی در این کشور پخش می‌شد.

طارق کفاله یکی از مسئولان بی بی سی می‌گوید، این یک تحول نگران کننده است.

او از طالبان خواست که فوراً به شرکای آنها در داخل افغانستان اجازه دهند که برنامه های بین‌المللی شان را پخش کنند.

به گفته کفاله در حال حاضر بیش از ۶ میلیون افغان در یک هفته از نشرات بی بی سی برخوردار می‌شوند و در آینده آنها می‌توانند به این برنامه ها دسترسی پیدا کنند.

همزمان یک منبع موبی گروپ به خبرگزاری دی پی ای جرمنی گفته که بر اساس دستور اداره استخبارات طالبان پخش برنامه های تلویزیون صدای امریکا هم دیروز یکشنبه متوقف شد.

پیش از این،‌ عبدالحق حماد سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به خبرگزاری جرمنی تأیید کرد که پخش برنامه های تلویزیون صدای امریکا هم قطع شده است.

اما نشرات رادیو صدای امریکا به طور عادی جریان دارد و تا کنون کدام حکمی در این ارتباط صادر نشده است.

این مقام طالبان همچنان گفت که برنامه های تلویزیون صدای امریکا با پالیسی آنها در افغانستان مغایرت دارد.

اسمعیل سادات معاون انجمن خبرنگاران آزاد افغانستان AFJC اقدام اخیر طالبان را بر آزادی رسانه ها و بیان یک ضربه دیگر می‌داند.

او دیشب به رادیو آزادی گفت: "هرگاه طالبان بخواهند که حکومت کنند، رسانه ها را باید با خود داشته باشند. ادامه سرکوب رسانه ها و ادامه سرکوب آزادی بیان، رسانه ها را به چالش‌های جدی مواجه ساخته. در هفت ماه پسین ما شاهد هستیم که ۲۵۰ رسانه بنابر مشکلات مختلف نشرات خود را متوقف ساختند. در صورتیکه این روند ادامه یابد، شاید ما شاهد مسدود شدن دیگر رسانه ها در افغانستان باشیم."


از زمان حاکمیت طالبان در افغانستان در ماه آگست سال ۲۰۲۱ بسیاری خبرنگاران کشور را ترک و کار بسیاری از رسانه ها متوقف شده که دلیل آن را مشکلات اقتصادی عنوان کرده اند.

اما خبرنگارانی که در افغانستان باقی مانده، نگران اند که اگر به طور آشکار گزارش های را ارایه کنند، مبادا طالبان از آنها انتقام بگیرند.
زیرا تعداد زیاد از خبرنگاران فعال در جریان کار شان یا زندانی شده و یا شکنجه، آزار و اذیت.

XS
SM
MD
LG