لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

گاردین: مسیر برنامه امریکا برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان تغییر کرد


آرشیف- شماری از روزنامه های جهان
آرشیف- شماری از روزنامه های جهان

روزنامه گاردین به ممانعت طالبان از آموزش دختران در افغانستان تمرکز کرده و نوشته است که این اقدام مسیر برنامه امریکا برای به رسمیت شناختن دیپلماتیک حکومت طالبان را تغییر داد.

انتظار می‌رفت که در نشست دوحه، مقام‌های امریکایی و طالبان با هم دیدار کنند؛ اما پس از آنکه چهارشنبه گذشته (۳ حمل) طالبان برای دختران فراتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب‌ها را ندادند، امریکا این دیدار را لغو کرد.

به نوشته گاردین، طالبان به صورت ناگهانی خلاف وعده‌ شان عمل کردند.

یک هفته پیش از این، وزارت معارف حکومت طالبان گفته بود که مکتب‌ها در سوم حمل به روی همه شاگردان دختر و پسر بازگشایی خواهد شد.

روزنامه می‌نویسد که دیپلمات‌های امریکایی خیلی خوشبین بودند که مقام‌های طالبان به تعهد‌شان عمل می‌کنند؛ اما چنین نشد.

در ادامه آمده است که مقام‌های غربی واضح ساخته اند که به رسمیت شناختن حکومت طالبان، تا هنگامی که به همه دختران اجازه آموزش داده نشود، امکان پذیر نیست.

توماس وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان گفته است که از ممانعت آموزش دختران توسط حکومت طالبان حیرت زده شده.

او خواسته که در روز‌های نزدیک این تصمیم عوض شود.

سازمان ملل متحد تخمین می‌کند که در حال حاضر حدود ۴ میلیون شاگرد در افغانستان، از رفتن به مکتب محروم شده اند که بیش از ۶۰ درصد شان، دختران استند.

روزنامه هِل چاپ امریکا به دستور طالبان در مورد بستن شبکه تلویزیون فارسی، پشتو و ازبیکی بی‌بی سی در افغانستان تمرکز کرده.

علاوه بر این، حکومت طالبان پخش نشرات تلویزیون‌های آشنای صدای امریکا و دویچه وله را هم ممنوع کرده اند.

طارق کفَاله، رئیس بخش زبان‌های غیرانگلیسی بی‌‌بی‌ سی، در اعلامیه‌ای گفته که این یک تحول نگران کننده است و در زمانی رخ می‌‌دهد که مردم افغانستان در وضعیت آشفته و نامشخصی بسر می‌‌برند.

از سوی دیگر یولاندا لوپز، سرپرست صدای امریکا با نشر اعلامیه‌‌ای گفته که از طالبان می‌خواهد که در مورد تصمیم‌شان برای بستن این رسانه در افغانستان تجدید نظر کنند.

همچنان پیتر لیمبورگ، رئيس عمومی دویچه وله در پیامی دیروز (۸ حمل) گفت که محدودیت‌های روز افزون بر آزادی بیان و رسانه‌ها خیلی نگران کننده است.

روزنامه هِل نوشته که طالبان گفته بودند که تحمل پذیری‌شان در مقایسه با گذشته و دهه ۹۰ میلادی افزایش یافته؛ اما در عمل دیده می‌شود که چنین نشده است.

XS
SM
MD
LG