لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۸

شورای پناهندگان ناروی: جهان نباید افغانستان و دیگر کشورهای فقیر را فراموش کند


"با اوکراین کمک کنید، افغانستان را از یاد نبرید"
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:50 0:00

"با اوکراین کمک کنید، افغانستان را از یاد نبرید"

زیبا خانم کهن شصت ساله است.

روزگار مجبورش کرده تا برای دریافت لقمه نانی در کنار یکی از جاده‌های کابل نشسته و گدایی کند.

او می‌گوید سه سال می‌شود شوهرش را از دست داده و همراه با چهار دخترش با وضعیت بد اقتصادی در خانه کرایی در شهر کهنه کابل زندگی می‌کند.

زیبا به رادیوآزادی گفت که شب و روزش را به سختی سپری می‌کند: "من نان آب ندارم دخترهایم لباس ندارند هیچ کمک برایم نشده است چند بار تذکره‌ام را گرفته اند اما هیچ کمکی برایم نشده است از مجبوری دست به گدایی زده‌ام "

شکریه ۵۰ ساله آموزگار در یکی از مکاتب شهر کابل است. او نیز می‌گوید در وضعیت بد اقتصادی قرار دارد.

او به رادیوآزادی گفت که شوهرش به تازگی فوت کرده و همراه با پسر و دختر جوان خود در یک خانۀ کرایی زندگی می‌کند: "تنها خودم استم و خرچ خانه، من یک پسر و دختر دارم با هفت هزار معاش گذاره می‌کنم توان پرداخت فیس پوهنتون اولاد‌هایم را ندارم و اقتصادم هم چندان خوب نیست."

اینان مشتی از نمونۀ خروار و مثالی از هزاران خانوادۀ نادار در افغانستان استند که اکنون بدون داشتن ساده‌ترین نیازهای زندگی در وضعیت بد اقتصادی زندگی می‌کنند و نیاز به کمک‌های بشری دارند.

هرچند پس از به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان و افزایش فقر روز افزون در افغانستان، جهان توجه‌اش را به کمک رسانی بشری در افغانستان بیشتر کرده بود اما اکنون نگرانی‌هایی در بارۀ کاهش این کمک‌ها وجود دارند.

تهاجم روسیه بر اوکراین و آواره شدن صدها هزار اوکراینی به کشورهای غربی سبب شد تا جهان برای کمک به اوکراینی‌ها بشتابند و توجه‌شان نسبت به مردم فقیر در افغانستان کمرنگ شود.

این مسئله جان اگلند دبیرکل شورای پناهندگان ناروی را نگران کرده است.

او به تازگی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه در این مورد چنین گفته است: "امیدوارم که سرازیر شدن منابع برای اواکراین، داوطلبانه برای اواکراین، تمایل به پذیرش محافظت و کمک به اوکراینی‌ها نیز موارد اضطراری در جاهای دیگر، از سوریه تا ایتوپی از افغانستان تا ونزوئلا، تبدیل شود."

دبیر کل شورای پناهندگان ناروی می‌گوید که جهان برای کمک به پناهندگان اوکراینی می شتابد، غرب نباید کمک‌های کشورهای فقیر را که از پیامدهای جنگ رنج می‌برند از جمله افغانستان منحرف کند.

رادیو آزادی تلاش کرد نظر سخنگویان طالبان را درپیوند به تاثیر گذاری جنگ اوکراین بر روند کمک رسانی به افغانستان داشته باشد اما آنها دستیاب نشدند.

اما آغاز جنگ اوکراین نه تنها سر و صدا‌ها را میان مردم نیازمند افغانستان ایجاد کرده بلکه در شبکه‌های اجتماعی نیز از تاثیر گذاری جنگ اوکراین و کمرنگ شدن روند کمک‌ها به افغانستان نیز سخن گفته می‌شود.

XS
SM
MD
LG