لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

پنج رسانه ظرف یک ماه در افغانستان بسته شده اند


کنفرانس مطبوعاتی فدراسیون ژورنالیستان افغانستان
کنفرانس مطبوعاتی فدراسیون ژورنالیستان افغانستان

مهرالله مهرداد خبرنگاری است که بیش از ۸ سال تجربه کاری در بخش‌های شمال و شمال شرق افغانستان دارد.

مهرالله می‌گوید در هفت ماه اخیر ۵ مرتبه از سوی حکومت طالبان مورد خشونت (بازداشت، تحقیق و لت و کوب) قرار گرفته است.

آخرین مورد خشونت در برابر این خبرنگار از سوی افراد حکومت طالبان دو روز پیش در ۲۸ ماه مارچ زمانی بود که به گفته خودش بخاطر تهیه گزارش از صنایع دستی زنان به بادام باغ شهر کابل رفته بود، موضوعی که او را واداشت به کارش پایان دهد.

این خبرنگار به رادیو آزادی گفت: "حالا بنابر محدودیت‌ها و عدم دسترسی به اطلاعات و عدم امنیت جان خبرنگارز تصمیم به این گرفتم که دیگر به کار خبرنگاری ادامه ندهم."

مهرالله مهرداد
مهرالله مهرداد


مهرالله مهرداد پس از سقوط نظام پیشین به عنوان خبرنگار آزاد با برخی از رسانه‌های بیرون کشوری همکار بود.

اکنون فدراسیون ژورنالیستان و نهادهای رسانه‌یی افغانستان به روز چهارشنبه در نشست خبریی در کابل از ۲۲ مورد خشونت در برابر خبرنگاران و توقف نشرات ۵ رسانه دیداری و شنیداری تنها در ماه مارچ خبر داده است.

به گفته مسئولان این نهادها خشونت‌ها شامل بازداشت موقت و توهین و شکنجه خبرنگاران از سوی طالبان در ولایات خوست، پکتیا، ننگرهار، کندهار و کابل بوده است.

آنان همچنان افزودند که دلیل توقف نشرات رادیو نوشت در لغمان, تلویزیون خاور در کابل, رادیو میرمن و رادیو تلویزیون هیواد در کندهار و رادیو زیور مشکلات اقتصادی بوده است.

میر علی اصغر اکبرزاده عضو فدراسیون خبرنگاران در این نشست خبری گفت: "یکی کمیسیون رسیدگی به تخلفات شکایات رسانه‌ای و دیگر حق دسترسی به اطلاعات، این دو کمیسیون گفتند مانند سابق می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند اما در طول این سه ماه ما هیچ ندیدیم که این دو کمیسیون کجا است! چرا خبرنگار بازداشت می‌شود و چرا خبرنگار توهین و تحقیر می شود در حالی‌که صحبت‌های که ما با مسئولان داشتیم راه‌های بیرون رفت هم برایشان گفتیم."

به گفته برگزار کنندگان این نشست خبری حکومت طالبان همچنان در ماه مارچ مانع نشرات خبری برخی رسانه‌های بین‌المللی شدند که از تلویزیون‌های طلوع، شمشاد و آریانا و آرزو پخش می‌شدند.

طالبان در اوایل همین هفته نشرات تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی و پشتو، تلویزیون آشنای صدای امریکا و دویچ وله را توقف دادند.

از سوی دیگر خانۀ آزادی بیان افغانستان در یک خبرنامه از وضعیت خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان نگرانی کرده است.

عبدالمطلب فراجی مسئول اجرایی خانه آزادی بیان افغانستان به رادیو آزادی گفت: "طالبان با این حرکات می‌خواهند وضعیت آزادی بیان را در افغانستان در قبضه خود‌شان داشته باشند و از کارهای که انجام می‌دهند بصورت واضح معلوم است."

هرچند ذبیح‌الله مجاهد معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نگفت اما پیش از این حکومت طالبان گفته بود قانون موجود رسانه‌های همگانی در افغانستان نافذ است.

XS
SM
MD
LG