لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۶

امریکا از حکومت طالبان خواست که به دختران بالاتر از صنف شش اجازه آموزش دهد


لیسه عالی زرغونه در شهر کابل
لیسه عالی زرغونه در شهر کابل

ثنا باشنده کابل و دانش آموز صنف نهم در مکتب رابعه بلخی است.

ثنا می‌گوید امیدوار است برایش اجازه رفتن به مکتب داده شود: "امید بزرگ ما است که مکاتب ما دوباره شروع شود. آینده افغانستان به ما بستگی دارد. اگر مکاتب شروع نشود، امید دختران از بین خواهد رفت."

این در حالی است که اخیراً وزارت خارجه امریکا نیز بر این موضوع تاکید کرده و از طالبان خواسته است که به دختران دوره متوسطه و لیسه اجازه تحصیل دهند.

وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده که ایالات متحده به حمایت از نیازهای بشردوستانه افغان‌ها متعهد است و به اعمال فشار بر رهبران طالبان برای اطمینان از رعایت حقوق بشر همه شهروندان افغان و دسترسی دختران به آموزش ادامه خواهد داد.

وزارت خارجه امریکا این بیانیه را صبح امروز جمعه پس از نشست آنلاین تعدادی از کشورها با رهبری سازمان ملل متحد در ژینو، برای ارزیابی وضعیت بشردوستانه افغانستان و جمع آوری کمک صادر کرد.

در این بیانیه تاکید شده است که اگر طالبان از وعده‌های خود عقب نشینی کنند، امیدهای طالبان برای رشد اقتصادی و روابط بهتر با جامعه جهانی به شدت آسیب می‌بینند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا

از سوی دیگر، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا ناوقت شب گذشته نیز در یک کنفرانس خبری از طالبان خواست تا آموزش دختران را از سر گیرد: "منافع ما با اعضای ترویکا همسو است و آنچه مهم است این است که دختران بالاتر از صنف شش به مکاتب شان بازگردند و آنها (طالبان) به حکومت همه‌شمول تشویق شوند. ما می‌خواهیم ببینیم، این‌ها پیام‌هایی است که طالبان نه تنها از ما، نه تنها از متحدان اروپایی ما که با آنها تعامل نزدیک با افغانستان و طالبان داشتیم، بلکه از طیف وسیعی از کشورها نیز دریافت کرده اند."

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز گذشته به رادیو آزادی گفت که جهان باید بدون فشار و مداخله سیاسی به افغان‌ها کمک‌های بشردوستانه ارائه کند.

در همین حال عزیز احمد ریان، سخنگوی وزارت معارف طالبان روز جمعه به رادیو آزادی گفت که منتظر دستور رهبری برای افتتاح مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم اند.

وزارت معارف پیش از این گفته بود که هرگاه یونیفورم مکاتب دختران مطابق با آموزه‌های اسلامی و فرهنگ افغانستان طراحی شود، مکاتب به دستور "امارت اسلامی" بازگشایی خواهند شد - علمای دین پوشش دختران را اسلامی و سازگار با فرهنگ کشور دانسته اند.

XS
SM
MD
LG