لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۰

نگرانی جدی عفو بین‌الملل در مورد حقوق زنان و دختران در افغانستان


آرشیف- واکنش طالبان در برابر اعتراضات زنان در کابل
آرشیف- واکنش طالبان در برابر اعتراضات زنان در کابل

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید برای مذاکره در مورد تامین حقوق زنان در افغانستان هنوز هم یک فرصت وجود دارد و این دریچه به سرعت بسمت بسته شدن می‌رود.

میشرا یمینی رئیس بخش جنوب آسیا در سازمان عفو بین‌الملل دیروز (جمعه ۱۲ حمل) در یک اعلامیه در وب سایت این سازمان نوشت که بعد از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان زنان و دختران تقریباً از زندگی عامه حذف شده اند.

به گفته خانم یمینی در این گروه چند میلیون زن و دختر شامل اند، از جمله دخترانی که برای رفتن به مکتب ثبت نام کرده اند، در حدود ۸۸ هزار محصلانی که در پوهنتون‌های دولتی و غیردولتی مشغول تحصیل بودند و تعداد زیاد زنان دیگر که بعد از رفتن به کار بخانه فرستاده شده اند مانند قضات، سارنوالان، مقامات بلند رتبه امنیتی، معلمان و دیگر زنان

این مقام سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید این تعهد طالبان که این بار طبق شریعت اسلامی به زنان حقوق‌شان داده خواهد شد، نه تنها گفته‌های میان تهی می‌باشند بلکه به این ترتیب یک مقدار زمان دیگر را نیز ضایع کردند تا زنان از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی بیشتر به حاشیه کشیده شوند و در خانه‌های خود بنشینند.

میشرا یمینی می‌افزاید روز سوم ماه حمل طالبان از آن تعهد خود که مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران باز خواهند کرد و اجازه تعلیم را به آنها خواهند داد، عقب نشینی کردند.

خانم یمینی در مورد زنان قربانی خشونت‌های خانوادگی هم اظهار نگرانی کرده و گفته است که برای زنان و دخترانی که قربانی خشونت‌های جنسیتی می‌شوند، خدمات حیاتی هم از بین رفته است.

اعتراضات در کابل در پیوند به تصمیم حکومت طالبان مبنی بر مسدود ماندن مکاتب متوسطه و لیسه دختران در افغانستان
اعتراضات در کابل در پیوند به تصمیم حکومت طالبان مبنی بر مسدود ماندن مکاتب متوسطه و لیسه دختران در افغانستان

میشرا یمینی رئیس بخش جنوب آسیا در سازمان عفو بین‌الملل همچنان گفته که طالبان پس از بازگشت به قدرت در افغانستان مصونیت این گروه زنان را از بین بردند و خانه‌های امن را در سطح کشور بستند.

خانم یمینی از جامعه جهانی می‌خواهد که از هر راه ممکن بر طالبان فشار وارد کند تا به حقوق زنان و دختران در تمام بخش‌ها احترام بگذارند، به شمول تعلیم، کار و دیگر امور عامه.

خانم یمینی اظهار می‌دارد، اگر یک بار حکومت طالبان برسمیت شناخته شود و کمک‌های جهانی را بدست بیاورند امکان آن خیلی کم خواهد شد که در مورد تمام حقوق زنان و دختران با آنها صحبت شود.

XS
SM
MD
LG