لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۱

سرمنشی ملل متحد نسبت به مسدود ماندن مکاتب دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرد


آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

مژده دانش آموز صنف یازدهم در یکی از مکاتب دخترانه ولایت هرات است.

او که اول نمره صنف خود است، از اینکه از رفتن به مکتب محروم شده پریشان است و از آینده سیاهش بیم دارد.

مژده خواهان توجه جامعه جهانی برای بازگشت دختران افغان به مکتب است: "شاید برخی فکر کنند تنها همان دو سه دختری که مقابل تلویزیون ظاهر شدند و گریه کردند احساس غم برای‌شان دست داد، هر چه شاگرد موافق رخصتی باشد اما وقتی رخصتی‌ها ادامه پیدا کند و وقتی بگویند یک دختر افغان نمی‌تواند تحصیل کند، واقعاً حس بدی است."

ده روز از تصمیم طالبان مبنی بر ادامه ممنوعیت بر دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب می‌گذرد.

این تصمیم طالبان واکنش‌های گسترده بین‌المللی را به‌همراه داشته.

از این میان آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد، نسبت به ادامه تعلیق مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم در افغانستان ابراز نگرانی کرده.

او در توییتی امروز شنبه (۱۳ حمل) نوشته که حمایت از حقوق زنان و دختران افغان، حمایتی است که کودکان را از گرسنگی و جوامع را از فقر نجات می‌دهد.

آقای گوترش در ادامه نوشته: "من عمیقاً متأسفم که آموزش دختران بالاتر از صنف ششم به حالت تعلیق باقی مانده است - نقض غیرقابل توجیه حقوق برابر که به کل کشور آسیب می‌رساند."

در همین حال توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان نیز گفته که موضوع آموزش دختران یکی از بحث‌های نشست «ترویکا» بود که در چین برگزار شد.

آقای وست شام گذشته در صفحه توییتر خود نوشت: "اعضا به اتحاد در مورد بسیاری از مسائل اشاره کردند، از جمله ضرورت بازگشت دختران به مکاتب متوسطه و تشویق حکومت همه‌شمول."

طالبان زمانی تصمیم به بستن دوباره دروازه مکاتب به روی دختران دوره متوسطه و لیسه را گرفتند که این دختران با شوق فراوان و با پوشیدن لباس مکتب، روانه مکاتب‌شان بودند.

این تصمیم طالبان اشک دختران دانش‌آموز زیادی را جاری ساخت، اشک محروم ماندن از آموزش – از اساسی‌ترین حقوق انسانی شان.

روز گذشته حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان نیز از طالبان خواست تا مکاتب دخترانه را باز کنند.

او در صفحه توییتر خود نوشت: "به خواست مردم افغانستان احترام گذاشته و هر چه زودتر درهای مکاتب را در سراسر کشور به روی دختران بگشاید."

طالبان به تازگی در باره این تصمیم خود وضاحت نداده‌اند اما وزارت معارف حکومت طالبان روز جمعه به رادیو آزادی گفت که مکتب‌های متوسطه و لیسه دختران پس از دستور رهبری‌شان دوباره باز خواهند شد.

پیش از این وزارت معارف طالبان در بیانیه‌ای گفته بود که هرگاه لباس‌های دانش آموزان مطابق با شریعت، سنت و فرهنگ افغانستان طراحی شود، مطابق با فرمان «امارت اسلامی» مکاتب بازگشایی می‌شوند.

XS
SM
MD
LG