لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۶

اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان فعالیت‌هایش از سر گرفت


آرشیف- نمایشگاه صنایع دستی زنان تجارت پیشه در ولایت بامیان
آرشیف- نمایشگاه صنایع دستی زنان تجارت پیشه در ولایت بامیان

اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان روز شنبه جهت مدیریت درست کارهای تجارتی زنان در‌ نشستی فعالیت‌هایش را پس از گذشت بیش از هفت ماه به گونهٔ حضوری دوباره آغاز کرد.

مسئولان تازهٔ این اتاق به زنان تجارت پیشه اطمینان دادند که از آنان در بخش‌های مختلف صنعت، معادن، زراعت و مالداری حمایت خواهند کرد.

رویا حافظی سرپرست اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان در این مورد به رادیو آزادی گفت:" فعالیت‌ها قبلاً به طور آنلاین بود، نیازمندی اشد بود که اتاق به شکل حضوری فعال شود، خوشبختانه که تلاش‌های ما نتیجه داد، اتاق را به شکل حضوری باز کردیم، فعلاً ما می‌توانیم که در عرصهٔ تجارت و اقتصاد امورات را به دست داشته باشیم و نمایشگاه را برگزار کنیم و بازارهای دائمی را در افغانستان داشته باشیم."

با این حال این نشست با واکنش‌های از سوی هیئت رهبری غیرحاضر این اتاق مواجه شد و آنان با نشر یک اعلامیه نگاشته اند که این نشست بدون هماهنگی و مشوره انجام شده است.

در این اعلامیه آمده است که اتاق تجارت و صنایع زنان همواره تلاش کرده تا زنان تجارت پیشه را به بهترین شیوه همکاری نماید و فعالیت‌هایش را پس از تحولات سیاسی اخیر به گونهٔ آنلاین و فعال انجام دهد.

افسانه رحیمی رئیس مخلوع هیئت مدیرهٔ اتاق یاد شده برگزاری نشست امروز را خلاف اصل‌های موجود این اتاق می‌داند: "این خانم را که ما منحیث سرپرست تعیین کرده بودیم به مدت کوتاه در مکتوب رسمی تاکید شده بود در هماهنگی با رئیس هیئت عامل و اعضای هیئت مدیره و رئیس هیئت مدیره، اما این خانم این برنامه را دایر کرد بدون این که با هماهنگی و مشوره شود."

اما رویا حافظی سرپرست اتاق تجارت و صنایع زنان بازگشایی این اتاق را به گونهٔ حضوری مطابق قانون عنوان می‌کند: "کسانی که غایب هستند در وطن افغانستان نباشند نظر به ترجیحات که پیش خود‌ شان است، از وطن رفتن حالی دیگه نمی‌توانند که اتاق را اداره بکنند، و فعلاً مه نظر به همان تفاهم که همراه شان داشتم اتاق را مدیریت می‌کنم، به شکل قانونی و معیاری، همان قسمی که توافق کرده بودیم فعالیت های زنان باید به شکل حضوری صورت بگیرد، من کاری را انجام می‌دهم که قانون ایجاب می‌کند و فعلاً در افغانستان هستم."

با این حال مسئولان اتاق تجارت زنان در افغانستان در قطعنامهٔ شان نگاشته اند که این اتاق یک نهاد ملی است و ملکیت شخصی یا دائمی افراد معین نیست.

پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان فعالیت‌های اتاق تجارت زنان به گونهٔ حضوری از بین رفت و کارهای تجارتی زنان به گونهٔ آنلاین از سوی مسئولان این اتاق مدیریت می‌شد.

این در حالی است که برخی زنان تجارت پیشه افغان پس از تحولات سیاسی یا کشور را ترک کرده اند و یا هم فعالیت های تجارتی شان را متوقف ساخته اند.

XS
SM
MD
LG