لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

بحش‌های از شهر اودیسا اوکراین هدف حملات هوایی قرار گرفت


خانه های تخریب شده در شهر اودیسا اوکراین
خانه های تخریب شده در شهر اودیسا اوکراین

انتون هیراشچینکو یک مسئول وزارت داخله اوکراین در پیام خود در تلگرام نوشت که شهر اودیسا اوایل امروز هدف حملات هوایی قرار گرفت.

وی گفت که از آتش‌سوزی در برخی مناطق شهر گزارش شد.

این شهر در کنار سواحل بحیرۀ سیاه قرار دارد.

شورای شهر اودیسا نیز وقوع این حملات را تایید کرد.

یک خبرنگار آژانس خبررسانی فرانسه از اودیسا گزارش داد که او حوالی ساعت شش صبح صدای انفجار‌ها را شنید و حداقل سه ستون دود سیاه را بر فراز منطقۀ صنعتی شهر دیده است.

اودیسا که حدود یک میلیون نفوس دارد بزرگترین شهر اوکراین در سواحل بحیرۀ سیاه محسوب می‌شود و هنوز هم زیر کنترل دولت اوکراین است.

وزارت دفاع روسیه هر چند خبر حملات بر اودیسا را تایید نکرد اما گفت که نیروهای روسیه به ۲۸ هدف نظامی اوکراین در سرتاسر این کشور حمله کرده اند.

از سوی دیگر ویلادیمیر میدینسکی رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه با جانب اوکراین در پیام خود در تلگرام نوشت که مباحثات چندان پیشرفت نداشته که زمینه ملاقات روسای جمهور دو کشور را فراهم کند.

وی تصریح کرد که موقف روسیه نسبت به مناطق دونباس و شبه جزیرۀ کریمیا تغییر نکرده است.

روسیه شبه جزیرۀ کریمیای اوکراین را درسال ۲۰۱۴ با خود ملحق ساخت و در آستانۀ حمله ۲۴ فبروری به اوکراین استقلال مناطق جدایی طلب دونباس در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز شنبه هشدار داد که روسیه همزمان با عقب کشیدن نیروهای خود از ماحول پایتخت کی‌یف و شهر چرنیهیف در شمال ، برای حملات هوایی نیرومند در جنوب آمادگی می‌گیرد.

در این میان وزارت دفاع بریتانیا روز یکشنبه گفت که روسیه راه‌های رسیدن به اوکراین از طریق بحیرۀ سیاه و بحیرۀ آزوف را مسدود کرده است.

در ماریوپول شهر ساحلی دیگر اوکراین که در کنار بحیرۀ آزوف قرار دارد حدود صد هزار غیرنظامی در محاصرۀ نیروهای روسی قرار دارند.

کارشناسان به این باور اند که روسیه نیت دارد که با تصرف این شهر یک دهلیز زمینی میان شبه جزیرۀ کریمیا و منطقه دونباس بگشاید.

بخش‌های این منطقه در دست جدایی طلبان مورد حمایت مسکو است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز شنبه یک بار دیگر تلاش کرد که غیرنظامیان را از شهر ماریوپول خارج کند.

سازمان‌های کمک بشری که یک روز قبل از آن از تلاش فرستادن کاروان موتر ها به این شهر دست کشیدند، اواخر دیروز گفتند که تلاش‌های تخلیه جریان دارد ولی وضعیت نا آرام است.

XS
SM
MD
LG