لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۱

افزایش کودکان مبتلا به سوءتغذیه در بادغیس


یک کودک مبتلا به سوء تغذیه در شفاخانه بادغیس
یک کودک مبتلا به سوء تغذیه در شفاخانه بادغیس

مسئولان صحی در ولایت بادغیس می‌گویند که در سه ماه گذشته نزدیک به دو هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه در مرکزهای صحی این ولایت ثبت شده اند.

آنان می‌گویند که بیشتر این کودکان از ولسوالی‌های جنگ زده بالامرغاب، آبکمری و مقر به مراکز صحی انتقال داده شده اند.

آنان از افزایش آمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه نسبت به سال گذشته در این ولایت سخن می‌زنند.

گلالی و یلدا دو خواهر دوگانگی در یک بستر در شفاخانه ولایتی شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس بستری اند.

این دو خواهر یک و نیم ساله که به سوء تغذیه مبتلا شده اند، دوشبانه روز می‌شود که از ولسوالی مقر بادغیس به شفاخانه انتقال داده شده اند.

هر دو بسیار لاغر و ضعیف شده اند و دست‌ها و پاهای باریک خود را با مشکل حرکت می‌دهند.

بی بی‌گل مادر این دو کودک می‌گوید که به خاطر نخوردن غذای سالم نتوانسته که به دختران خود شیر بدهد.

او می‌گوید که پول خرید شیر خشک و یا غذاهای مقوی را به کودکان خود ندارد و به همین علت دخترانش به سوء تغذیه مبتلا شده اند.

بی بی‌گل به رادیو آزادی گفت که در شفاخانه دولتی در شهر قلعه نو به کودکانش رسیدگی نمی‌شود: "اینجا آمده ایم؛ اما هیچ فایده نکرده است. چون دوا نیست. یک دانه پیچکاری می‌کنند اما این پیچکاری هیچ فایده نمی‌کند. برای یک کودک من شیر می‌دهند. اما برای یکی دیگر نمی‌دهند. داکتران می آیند، نگاه می‌کنند و پس می‌روند. یک پیچکاری را آنها کار می‌کنند و یک پیچکاری را خود ما می‌خریم."

آرشیف- مادران در کنار بستر های کودکان شان که به سوء تغذیه مبتلا شده اند
آرشیف- مادران در کنار بستر های کودکان شان که به سوء تغذیه مبتلا شده اند

در کنار بستر گلالی و یلدا، یک دختر و یک پسر دو ساله لاغر نیز زیر تداوی قرار دارند.

شکیلا مادر یکی از این کودکان است. او که از ولسوالی آبکمری آمده می‌گوید که با ناداری و گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کند.

او فقر و ناداری را از علت‌های اصلی سوء تغذیه پسرش گفت: "کودکان من گرسنه استند. هیچ چیزی نداریم که برای کودکان خود بدهیم و یا آنان را تداوی کنیم. همه گرسنه هستیم و کسی با ما کمک نکرده است. می خواهم که با ما کمک شود."

به دنبال بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در بیش از هفت ماه گذشته، افراد زیاد می گویند که وضعیت اقتصادی‌شان بدتر شده، بیکاری افزایش یافته و بهای مواد خوراکی بالا رفته.

برنامه جهانی غذایی تخمین می‌کند که نزدیک به ۲۳ میلیون نفر در افغانستان که بیش از نصف نفوس این کشور می‌شود با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این نهاد سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کند که سوءتغذیه در ۲۵ ولایت از جمع ۳۴ ولایت بدتر خواهد شد.

بر بنیاد آمار ریاست صحت عامه حکومت طالبان در بادغیس، در سال ۲۰۲۱ میلادی، بیش از پنج هزار و ۵۰۰ کودک در این ولایت به سوء تغذیه مبتلا شده بودند، در حالیکه در سه ماه نخست سال جاری میلادی آمار کودکان سوء تغذیه در این ولایت نزدیک به دو هزار تن رسیده.

عبدالرئوف صابری مسئول بخش تغذیه در ریاست صحت عامه حکومت طالبان در بادغیس می‌گوید که در سه ماه اول سال‌جاری میلادی شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه در این ولایت نسبت به سه ماه اول سال گذشته میلادی دو برابر شده است.

او به رادیوآزادی گفت: "نسبت به سه ما نخست سال گذشته میلادی پنجاه درصد آمار ابتلا به سوء تغذیه افزایش یافته است. ارقام نشان می‌دهد که سوء تغذیه در ولایت بادغیس بلند رفته است."

داکتران در ولایت بادغیس می‌گویند که نبود غذای سالم مانند میوه جات و سبزیجات از علت‌های اصلی مبتلا شدن کودکان به بیماری سوء تغذیه است.

ثناء الله ثابت متخصص امراض کودکان است. او به رادیو آزادی گفت که سوءتغذیه زمینه ساز سایر مریضی‌ها مانند سینه بغل، سرخکان و اسهالات می‌شود و در برخی موارد کودکان جان می بازند.

آرشیف- یک داکتر در حال معاینه یک کودک مبتلا به سوء تغذیه در یکی شفاخانه کابل
آرشیف- یک داکتر در حال معاینه یک کودک مبتلا به سوء تغذیه در یکی شفاخانه کابل

به گفته ثابت، سوء تغذیه باعث تضعیف سیستم معافیتی کودکان می‌شود و آنان را در برابر مکروب‌ها و ویروس‌ها ناتوان می‌سازد: "عواملی که باعث سوء تغذیه در نزد اطفال می‌شود، عدم مصونیت غذایی، مشکلات جنگ، فقر و عدم آگاهی مادران در مورد تغذیه با شیر مادر است. زمانی که یک طفل به سوءتغذیه مبتلا می‌شود معافیت بدن طفل پائین میاید، ارگان‌های بدن از کار می‌افتند به این اساس انتانات و دیگر امراض مداخله می‌کنند و سبب امراض دیگر می‌شود که در نهایت می‌تواند باعث مرگ طفل شود."

امسال صدها کودک در بادغیس در حالی به سوءتغذیه مبتلا شده اند که در ماه‌های اخیر مشکلات اقتصادی و گرسنگی در این ولایت به گونه کم پیشینه افزایش یافته است.

با ادامه گرسنگی و بحران اقتصادی، زندگی بسیاری از کودکان مانند گلالی و یلدا که خانواده‌های‌شان آنان را سیر کرده نمی‌توانند، با خطر جدی رو به رو است.

XS
SM
MD
LG