لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

نگرانی امریکا از تلفات ماین‌ها و مواد منفجر ناشده در افغانستان


آرشیف- کشف ماین های ضد وسایط از سوی کارمندان یک موسسه ماین پاکی در نزدیک کابل
آرشیف- کشف ماین های ضد وسایط از سوی کارمندان یک موسسه ماین پاکی در نزدیک کابل

وزارت خارجه امریکا در گزارش سالانۀ خود از وضعیت ماین‌های کارگذاری شده، مهمات منفجر ناشده و تلفات ناشی از آن در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

این گزارش که به اساس رقم داده شده از سوی پروگرام ماین پاکی در افغانستان منتشر شده، نشان می‌دهد که تنها در سال ۲۰۲۱ در نتیجۀ انفجار این گونه مواد انفجاری دست کم ۱۲۰۰ تن کشته و زخمی شده اند.

در این گزارش واضح نشده است که از این میان چه تعداد کشته و چه تعداد زخمی شده اند. اما این گفته شده که ۴۵ درصد این قربانیان را کودکان تشکیل می‌دهند.

در گزارش وزارت خارجۀ امریکا گفته شده که بالاترین رقم تلفات به غیرنظامیان یعنی ۹۸ درصد در نتیجۀ ماین‌های کارگذاری شده بوده، اما تلفات غیرنظامیان در نتیجۀ انفجار مهمات منفجر ناشده تنها دو درصد است.

عامل کارگذاری بخش زیادی ماین‌ها طالبان شناخته شده اند که حالا در افغانستان حاکمیت دارند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان نیز خطر ماین‌های کارگذاری شده به روی زمین را جدی می‌داند و از جامعۀ جهانی می‌خواهد که در این بخش کمک کند.

او در مورد ماین‌های کارگذاری شده از سوی طالبان گفت: "در بیشتر جا‌ها از سوی مجاهدین امارت اسلامی ماین‌های مضر جا سازی نشده است، ما ماین‌های را که کارگذاری کردیم توسط ریموت کنترل می‌شد، اگر نتیجه داده بود خوب اگر نه ما آنرا دوباره جمع آوری می‌کردیم."

اما پیش از این گزارش‌ها و ادعاهای موجود بودند که در نتیجه ماین‌های کارگذاری شده توسط طالبان به غیرنظامیان تلفات وارد شده است.

این رقم از سوی پروگرام ماین پاکی در افغانستان در حالی منتشر می‌شود که کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ روز گذشته از موجودیت مهمات منفجر ناشده از دوران جنگ و افزایش تلفات ناشی از آن ابراز نگرانی کرد.

ایلوا فیلیون، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان به تاریخ ۴ اپریل به مناسبت روز جهانی آگاهی در مورد ماین و کمک به قربانیان ناشی از آن در صفحه توییتر خود نوشت: "از آغاز جنوری سال ۲۰۲۲ تا حال در اثر انفجار ماین‌های منفجر ناشده در افغانستان ۲۰۰ تن کشته و زخمی شده اند."

خطرماین در افغانستان در حالی نگرانی‌ها را برانگیخته است که برنامۀ ماین پاکی در این کشور از چندین دهه به این سو ادامه داشته و ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌ای هم پیدا کرده است، اما در حال حاضر این برنامه به دلیل مشکلات مالی با یک سرنوشت نا روشن روبه‌رو شده است.

دفتر سیاسی‌نظامی وزارت خارجۀ امریکا در گزارش شماره ۲۱ مصئونیت زمین دست‌آورد ایالات متحدۀ امریکا را در بخش تخریب سلاح‌های متعارف نشان می‌دهد.

به اساس این گزارش، امریکا یکی از بزرگترین حمایت کنندۀ مالی پاکسازی سلاح‌های متعارف در جهان است که بیش از ۴.۲ میلیارد را در بیش از صد کشور و منطقه بخاطر پاک سازی ماین‌های منفجر ناشده، سلاح‌های سبک و سنگین و تصفیۀ مهمات سرمایه گذاری کرده است.

امریکا در سال ۲۰۲۱ میلادی در ۶۲ کشور برای از بین بردن سلاح ‌ متعارف بیش از ۲۶۵ میلیون دالر را به مصرف رسانده است.

XS
SM
MD
LG