لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۸

شکنجه به جرم روزه نگرفتن؛ طالبان: ویدیو مربوط افراد ما نیست


آرشیف- عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف- عکس جنبه تزئینی دارد

در دو ویدیوی تازه که در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسیده، دیده می‌شود که ظاهراً دو نفر به جرم روزه نگرفتن در محضر عام شکنجه می‌شوند.

نشر این ویدیوها که به افراد طالبان ربط داده شده واکنش‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

در این ویدیو یک مرد جوان در جلوی یک مسجد توسط یک گروه چهار نفری به دلیل روزه نگرفتن با چوب مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

این جوان به لهجۀ هراتی سوگند یاد می‌کند که روزه گرفته است.

در یک ویدیوی ۴۵ ثانیه‌ای دیگر در همین محل و همین افراد جوان دیگری را نیز با چوب می‌زنند، اما چیزی در مورد او گفته نمی‌شود که چرا؟ جوان شکنجه شده هم چیزی نمی‌گوید.

در این دو ویدیو ترانه‌های طالبان به گوش می‌رسند، اما این دو ویدیو وقت و جایش مشخص نیست.

پس از انتشار این ویدیوها، کاربران رسانه‌های اجتماعی واکنش گسترده‌ای نشان دادند و در پست‌ها و تویت‌های خود وضعیت افغانستان را بحرانی خواندند و خواهان عدالت و توجه دیدبان حقوق بشر شدند.

در رسانه‌های اجتماعی بعضی‌ها ادعا کرده اند، کسانیکه شکنجه می‌کنند افراد طالبان هستند. اما طالبان این ادعا را رد می‌کنند.

محمدصادق عاکف، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت: "من این ویدیو را خیلی وقت پیش در رسانه‌ها دیده بودم، فیلم جدیدی نیست، نشان نمی‌دهد در مورد چیست، همه در مورد آن نوشته اند، این افراد نه کارمند وزارت ما هستند و نه افراد ما و نه چنین اتفاقی از سوی ما صورت گرفته است."

قابل ذکر است که ویدیوهای مشابهی از شکنجه‌های خیابانی افراد در پیوند به مسایل مختلف در دورۀ جمهوریت قبلی نیز منتشر شده بود.

اما از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، هر از چند گاهی ویدیوهایی از شکنجۀ افراد مختلف از جمله نیروهای امنیتی سابق منتشر می‌شوند که اعتراض گستردۀ مردم را برانگیخته است.

طالبان بارها گفته اند که در حال بررسی این ویدیوها هستند، اما یافته‌های خود را تا حال با رسانه‌ها شریک نساخته اند.

مقام‌های طالبان همواره تأکید کرده اند که به رعایت حقوق بشر در چارچوب آموزه‌های اسلامی متعهد هستند.

XS
SM
MD
LG