لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۰

استقرار نیروهای قطری در میدان هوایی کابل؛ حکومت طالبان رد کرد


آرشیف- میدان هوایی بین‌المللی کابل
آرشیف- میدان هوایی بین‌المللی کابل

برخی از رسانه‌ها به روز چهارشنبه (۱۷ حمل) گزارش‌هایی را منتشر کردند که در آنها گفته شده که شماری از نیروهای قطری در میدان هوایی بین‌المللی کابل جابجا شده اند.

حکومت طالبان می‌گوید، برای تأمین امنیت میدان هوایی بین‌المللی کابل به هیچ نیروی خارجی نیاز ندارد.

رسانه‌ها این ادعا را بر بنیاد یک ویدیو مطرح کرده اند.

در این ویدیو گروهی از نظامیان که ممکن شمارشان بیش از ۲۰ تن باشد، در حال تمرین دیده می‌شوند.

ویدیو در شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیسبوک به شکل گسترده‌ همرسانی شده و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند، طالبان باید در این‌باره وضاحت دهند که آیا این شکلی از اشغال است یا خیر؟

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید هیچ نیروی خارجی در هیچ نقطۀ افغانستان به شمول میدان هوایی کابل نیست.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

آقای مجاهد به رادیو آزادی گفت، نیروهای امنیتی حکومت طالبان وظیفه دارند تا امنیت تمام افغانستان به شمول میدان‌های هوایی کابل را تأمین کنند: "من استقرار نیروهای قطر در میدان هوایی کابل را رد می‌کنم و ویدئوی منتشر شده را نیز تأیید نمی‌کنم چون نمی‌دانم از چه زمانی است، و امنیت تمام افغانستان از جمله میدان هوایی کابل متعلق به امارت اسلامی است. نیازی نیست که نیروهای هیچ کشوری برای حفظ امنیت به اینجا بیایند."

اما یک مقام ارشد در ادارۀ هوانوردی ملکی طالبان به شرط فاش نشدن نامش به رسانۀ بی‌بی سی فارسی گفته که نیروهای قطری از پنج ماه پیش در میدان هوایی کابل حضور داشتند و مسئولیت آنها تأمین امنیت کارمندان ‌تخنیکی قطر مستقر در میدان هوایی بین‌المللی کابل است.

این منبع شمار نیروهای قطری را ۵۰ تن اعلام کرد و گفت که آنها در محلی در میدان هوایی کابل که تیم فنی کمکی قطر در آن مستقر است، حضور دارند.

این در حالی است که طالبان قبلاً به هرگونه حضور نیروهای خارجی به منظور تأمین امنیت میدان هوایی بین‌المللی کابل مخالفت شدید نشان داده بودند.

ترکیه پیش از تسلط طالبان بر سراسر افغانستان، مدیریت میدان هوایی بین‌المللی کابل و استقرار نیروهای خود را در این میدان پیشنهاد کرده بود، اما طالبان با این پیشنهاد مخالفت کرده بودند.

اما با روی کار آمدن طالبان، علاقۀ قطر به مدیریت میدان هوایی کابل سبب شد که مدیریت چندین میدان هوایی افغانستان مطرح شود.

وزارت خارجۀ قطر در هفتم دلو سال ۱۴۰۰ با نشر یک اعلامیه‌ گفته بود، قطر، ترکیه و حکومت طالبان در نشست سه جانبه در دوحه در بارۀ مدیریت میدان هوایی بین‌المللی کابل و استفاده سودمند از آن روی موضوعات کلیدی توافق کردند، اما تاکنون مشخص نشده که این موضوعات کلیدی چه بوده و طالبان نیز در این ‌باره جزئیات زیاد نداده اند.

به تاز‌گی دفتر معاونت اول ریاست ‌الوزرا در توییتر خود نوشته است، کمیسیون اقتصادی به ریاست ملا عبدالغنی برادر معاون اول رئیس ‌الوزرا به وزارت خارجۀ طالبان دستور داده که برای سازماندهی و قرارداد میدان هوایی کابل به وزارت خارجۀ قطر مهلت دهد.

XS
SM
MD
LG