لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۲

ایران روند اخراج مهاجرین غیرقانونی افغان را شدت بخشیده است


آرشیف، شماری از مهاجرین که از ایران اخراج شده اند
آرشیف، شماری از مهاجرین که از ایران اخراج شده اند

برخی مهاجرین افغان در ایران می‌گویند که پس از رویدادی که روز سه‌شنبه در صحن حرم زیارت "امام رضا" در شهر مشهد رخ داد، فشارها بر مهاجران افغانستان افزایش یافته.

بر اساس گزارش‌ها فرد مهاجم با چاقو یک روحانی را کشته و دو تن دیگر را زخمی کرده است.
رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که فرد مهاجم دارای دیدگاه تکفیری بوده و از مرزهای شرقی به گونۀ غیرقانونی وارد این کشور شده است.

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران ایران عامل حمله را عبداللطیف مرادی ازبک‌ تبار معرفی کرده است.

به اساس معلومات گزارش تسنیم، این فرد یک سال پیش به گونۀ غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده بوده.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران دیروز چهارشنبه گفت که برخی‌ها با استفاده از اختلافات قومی و مذهبی در تلاش ایجاد اختلاف میان ایرانی‌ها با کشورهای همسایه‌شان هستند.

محمد رضا یکی از مهاجرین افغان در شهر کرج ایران روایت می‌کند که نیروهای انتظامی ایران در تلاش اخراج مهاجرین بدون اقامت افغانستان هستند.

او مدعی است که برخورد این نیروها با افغان‌ها تبعیض آمیز است: "بلی هر دفعه که بیایند کارگرهای خود را خبر می‌کنند. یا اینکه کارگران نگهبان دارند محض اینکه پولیس می‌آید خبر می‌کنند اگر کسی گیر آمد یا نیامد. در ایران وضعیت سخت است چند نفر را می‌شناسم که اینجا آمده پول فرستاده بعد او را رد مرز کردند."

شماری از شهروندان ایران و افغانستان در واکنش به رویداد مشهد، باهشتگ "جان ایران جان افغانستان" در توییتر برای ایجاد اتحاد و همبستگی میان شهروندان دو کشور تلاش کرده‌اند.
یک عکس در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که شماری از شهروندان ایران با دست داشتن یک بنر اعتراضی، خواستار اخراج بدون قید و شرط مهاجرین افغان از ایران شده‌اند.

یک ویدیو نیز در شبکه‌های اجتماعی بازنشر گسترده یافته است که یک شهروند ایرانی یک افغان را مجبور می‌سازد که به هموطنان خود "فحش ناموسی" بدهد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در توییتر نوشته است که "امارت اسلامی" حمله بر عبادتگاه‌ها و روحانیون در کشور ایران را محکوم می‌کند و این حمله هیچ ربطی به افغان‌ها و افغانستان ندارد.

رادیو آزادی تلاش کرد که در این مورد با مسئولان حکومت طالبان صحبت کند اما آنها دستیاب نشدند.

اما پیش از این ذبیح الله مجاهد از دولت ایران خواسته بود که مهاجرین افغان را آزار و اذیت نکند.

با سقوط حکومت افغانستان به دست طالبان، موج عظیمی از سفرهای غیرقانونی افغان‌ها به ایران شکل گرفته.

هفتۀ گذشته حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در سومین نشست کشورهای همسایۀ افغانستان در پیکنگ، پایتخت چین مدعی شده بود که شمار مهاجرین افغان در ایران به مرز پنج میلیون تن رسیده است. او گفته بود که حدود یک میلیون افغان در دوران حاکمیت طالبان به ایران سفر کرده‌اند.

بر بنیاد گزارش رسانه‌ها هر چند مقام‌های ایرانی شدت گرفتن اخراج اجباری را رد می‌کنند، اما مهاجرین افغان مدعی هستند که روند بازداشت و اخراج به بلندترین حدش رسیده است.

XS
SM
MD
LG