لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۷

برخی خبرنگاران: شرایط کارکردن در افغانستان سخت‌تر شده است


آرشیف- اتاق فرمان یکی از تلویزیون های خصوصی افغانستان
آرشیف- اتاق فرمان یکی از تلویزیون های خصوصی افغانستان

بازداشت و زندانی کردن خبرنگاران از سوی طالبان در افغانستان شماری از خبرنگاران را نگران کرده است.

هرچند طالبان به تکرار گفته اند که به آزادی بیان در افغانستان متعهد هستند، اما روند بازداشت و زندانی کردن خبرنگاران هنوز هم ادامه دارد.

خبرنگاران در ولایات مختلف به گونۀ وقفه‌ای از سوی طالبان بازداشت می‌شوند، مورد اذیت قرار می‌گیرند و برای چند روز زندانی می‌شوند.

شماری از خبرنگاران می‌گویند که این وضعیت نه تنها آنان را نگران کرده، بلکه بالای کار رسانه‌ای‌شان نیز اثر گذاشته است.

یکی از خبرنگاران در کابل که نخواست از وی نام گرفته شود به رادیوآزادی گفت که بازداشت خبرنگاران در این اواخر او را سخت نگران کرده است: "بازداشت و زندانی کردن خبرنگاران در این اواخر زیاد شده است این واقعاً بالای کارهای ما تاثیر منفی می‌گذارد و ما را با مشکلات زیاد روبه‌رو کرده است."

یوسف ظریفی که در ولایت‌های مشرقی با خبرگزاری پژواک کار می‌کند، به طالبان پیشنهاد می‌کند که بهترین راه برای گفتگو با خبرنگاران این است که آنان را به ریاست اطلاعات و فرهنگ‌شان فرا خوانده و با آنها صحبت کنند: "واقعاً که بازداشت خبرنگاران، همه خبرنگاران را نگران کرده است اما خواست من منحیث یک خبرنگار این است که اگر خبرنگار از اصول امارت تخطی می‌کند بجای بازداشت باید طالبان او را به ریاست اطلاعات و فرهنگ فرا بخواند بخاطری که خبرنگار کدام فرد کوچک نیست."

آرشیف- شماری از خبرنگار حین پوشش یک کنفرانس خبری در کابل
آرشیف- شماری از خبرنگار حین پوشش یک کنفرانس خبری در کابل

این در حالیست که طالبان به تازگی روز گذشته یک همکار ولایتی کمیتۀ مصونیت خبرنگاران را در ولایت غور بازداشت کردند.

کمیته مصونیت خبرنگاران در اعلامیه‌ای گفته است که آقای غلام ربانی هدفمند روز گذشته در حالی بازداشت شد که مصروف کار در دفتر خود بود و با گل احمد خسرو، خبرنگار محلی از سوی طالبان بازداشت شدند.

در اعلامیه آمده است که آقای خسرو پس از دو ساعت آزاد شد، اما آقای هدفمند هنوز هم در بند طالبان قرار دارد.

پیش از این بسم الله وطندوست، یک خبرنگار محلی در ولایت کندهار و خالد قادری، خبرنگار در ولایت هرات بازداشت شده بودند، اما آقای وطندوست به روز پنجشنبه به رادیوآزادی گفت که او پس از ده روز دوباره آزاد شد.

فدراسیون خبرنگاران افغانستان چند روز پیش گفته بود که در ماه مارچ سال جاری میلادی همراه با ۲۲ خبرنگار در افغانستان برخورد خشونت‌آمیز صورت گرفته و دست کم ۵ رسانۀ تصویری و صوتی مسدود شده اند.

همچنان مرکز خبرنگاران افغانستان چند روز قبل در یک گزارش گفته بود که از آغاز به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان خشونت‌ها در برابر خبرنگاران دو برابر شده است.

اما حکومت طالبان گفته است که رسانه‌ها و خبرنگاران باید مطابق به اصول اسلامی و قوانین نافذه کشور نشرات کنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در این مورد به رادیوآزادی گفت: "رسانه‌ها مکلف استند که مطابق به قوانین و ارزش‌های اسلامی کشور نشرات داشته باشند، پس به همین خاطر گاه گاهی خبرنگاران احضار شده اند و از آنها وضاحت خواسته شده است بر دیگر خبرنگاران محدودیت وضع نشده است."

در همین حال مته نودسن، معاون دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" بر حمایت این سازمان از خبرنگاران و رسانه‌ها تأکید کرده است.

یوناما در صفحۀ فیسبوک خود نوشته است که بانو نودسن این موضوع را روز گذشته با نمایندگان رسانه‌های مختلف شریک کرده است.

به گفتۀ دفتر یوناما، در این دیدار از طالبان نیز خواسته شده است که با رسانه‌ها صحبت کرده و از اقدامات سختگیرانه در برابر رسانه‌ها خودداری کنند و اجازه ندهند که کسی خبرنگاران را تهدید کند.

XS
SM
MD
LG