لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۲

زمینداران: به دلیل بیکاری امسال جوانان بیشتری برای کار در مزارع کوکنار به هلمند آمده اند


آرشیف- مزارع کوکنار در ولایت کندهار
آرشیف- مزارع کوکنار در ولایت کندهار

مزارع کوکنار در ولایت‌های گرم سیر افغانستان آماده حاصل دهی است و در اکثر این ولایت‌ها از یک هفته به این‌سو نیش زدن در مزارع کوکنار آغاز شده است.

در اینجا - ولسوالی ناد علی هلمند فصل تازه کوکنار آماده نیش زدن شده و کارگران از ولایت‎های مختلف برای نیش زدن کوکنار در آن سرگرم جمع‌آوری شیره تریاک اند.
نیاز محمد از ولایت کندهار و جانان که از ولایت ارزگان برای کار در مزارع کوکنار به هلمند آمده اند، می‌گویند، ماه ها است بیکار اند و حال با قبول خطر به اینجا آمده اند تا برای چند روزی که شده کار کنند.
نیاز محمد می‌گوید: "بیکاری است و ده روپیه عاید نداریم، تمام جوانان بی‌کار اند. ما شش ماه منتظر این بودیم که فصل نیش آغاز شود و ما سر کار شویم. حال اینجا تمام جوانان سرگرم کار اند."

جانان گفت: "من از ارزگان آمده ام، در آنجا هم بیکاری بود، حال که اینجا آمدیم برای ما زمینه کار مساعد شد و حال در بدل کار نیم سیر – سه چارک شیره تارياک به ما می‌رسد، مانند من بسیاری جوانان بیکار بودند و حال سر کار اند."

بر علاوه مشکلات صحی، کار در مزارع کوکنار در گذشته خطر امنیتی را نیز در پی داشت، زیرا نیروهای حکومت قبلی و همکاران خارجی آنان برای تخریب این مزارع عملیات اجراء می‎کردند و به شمول زمینداران، کارگران را نیز با خود می‌بردند.

حال اما زمین‌داران بدون مخالفت حکومت طالبان، شیره تریاک را جمع آوری می‌کنند و قاچاقبران مواد مخدر نیز با پروسس آن در ولسوالی واشیر هلمند و منطقه بهرامچه، تریاک به دست آمده از آنرا به خارج قاچاق می‌کنند.

محبوب‌الله و سحرگل زمینداران در ولایت هلمند می‌گویند، به دلیل بی‌کاری و فقر، امسال تعداد بیشتر کارگران برای کار در مزارع کوکنار به هلمند رفته اند.

محبوب الله گفت: "مردم از تمامی ولایت‌های افغانستان به هلمند می‌آیند و در اینجا نیش می‌زنند. فقر دامنگیر مردم شده و بیچارگی زیاد است، این به همه ما معلوم است. وضعیت افغانستان با گذشت هر روز خراب‌تر می‌شود و بهبود نمی‌یابد."

"منفعت آن به دیگران می‌رسد، به ما نمی‌رسد، ما دهقان هستیم، به ما تنها چهارم حصه مفادش مي‌رسد، تا زمانی که حاصل کوکنار می‌رسد تا آن زمان پول قرض می‌کنیم و وقتی حاصل رسید عاید آن را به قرضداران می‌دهیم."

هرچند به تازگی رهبر طالبان با صدور فرمانی کشت کوکنار را در افغانستان منع اعلان کرد، اما حکومت طالبان گفته است که با حاصلات فعلی کوکنار کار ندارد و دهقانان می‌توانند حاصلات آن را بردارند، اما پس از این به کشت کوکنار و تولید مواد مخدر اجازه نخواهند داد.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG