لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

یورو ایشیا ریویو: طالبان به گونه سیستماتیک زنان را از زندگی اجتماعی محروم می‌کنند


آرشیف- شماری از روزنامه های جهان
آرشیف- شماری از روزنامه های جهان

نشریه یورو ایشیا ریویو مطلبی را در مورد چیزی که فشار‌های روزافزون طالبان بر زنان و دختران در افغانستان خوانده، نشر کرده است.

به باور نویسنده، طالبان با چشم پوشی از حقوق اساسی دختران و زنان از جمله آموزش و کار، آن‌ها را به گونۀ سیستماتیک از زندگی اجتماعی محروم می‌کنند.

هرچند حکومت طالبان بار‌ها ادعاهای مشابه را رد کرده است، مدافعان حقوق زن می گویند که رهبران طالبان از نقض حقوق زنان بپرهیزند.

به باور نویسنده، فشار طالبان بر زنان به اوجش رسیده است و پیش از حاکمیت دوبارۀ طالبان، در سطح بین‌المللی گمان هم می‌رفت که زنان و دختران با ظلم طالبان مانند بار نخست حاکمیت‌شان رو به رو شوند.

در ادامۀ مطلب آمده است که طالبان مخالف سرسخت زنان در سطح جهان پنداشته می‌شوند.

حکومت طالبان گفته است که به رعایت حقوق زنان و دختران در چوکات شریعت اسلامی متعهد است و وزارت معارف این حکومت افزوده که منتظر طرح جامع در مورد آموزش دختران مکتب بالاتر از صنف ششم است.

روزنامۀ هیل به گفتگوی تلفونی روز پنجشنبه رئیس جمهور جو بایدن با رفیع الله رفیع، کارمند امور بشری و برادرش انیس خلیل توجه کرده است.

قصر سفید ناوقت پنجشنبه در اعلامیه‌ای گفت که این دو برادر که یکی آن شهروند امریکا است و دیگرش هم سند اقامۀ دایمی امریکا را دارد، به گونۀ غیرقانونی در افغانستان توقیف شده بودند.

به نوشته روزنامه، این افراد در ماه دسمبر کار‌های خیریه انجام می‌دادند که از سوی طالبان بازداشت شدند و پس از ماه‌ها به روز جمعه رها شدند.

روزنامۀ هیل در ادامه نوشته است که مارک فریرکس، عضو پیشین نیروهای بحری امریکا هنوز هم در بند طالبان است.

به نوشتۀ روزنامه، مارک پیش از امضای توافق‌نامۀ دوحه میان ادارۀ پیشین امریکا و طالبان، در اویل سال ۲۰۲۰ اختطاف شده بود.

XS
SM
MD
LG