لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۷

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان: وضعیت زنان افغان جداً نگران کننده است


آرشیف- شماری از زنان خواستار بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه دختران در افغانستان شدند
آرشیف- شماری از زنان خواستار بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه دختران در افغانستان شدند

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان بار دیگر در مورد حقوق زنان و دختران در افغانستان به شدت ابراز نگرانی کرده است.

این اداره دیروز جمعه در صفحۀ توییتر خود نوشته که زنان و دختران افغان علاوه بر محدودیت های وضع شده بر حرکت و سفر، عدم دسترسی به کار و آموزش، با خطرات شدید روبرو هستند که این وضعیت بر مصونیت و رفاه آنها تأثیر می‌گذارد.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان همچنان گفته که برای تامین سعادت آینده افغانستان، باید حقوق زنان و دختران افغان رعایت شود.

شابیه مانتو سخنگوی این اداره در یک ویدیوی نشر شده در توییتر می‌گوید: "ما به شدت در مورد وضعیت زنان و دختران نگران هستیم. آنها با تهدیدها و آزمون‌های بزرگ مواجه اند که رفاه و مصونیت آنها را متاثر می‌سازد. آنها از وضع محدودیت ها بر حرکت و سفر آزاد، کار و دسترسی به همۀ مراحل آموزش، به شدت آسیب دیده اند."

در این ویدیو کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان درد دل یک زن افغان را هم بدون افشای نام وی نشر کرده که می‌گوید: "دخترم علاقه دارد درس بخواند و داکتر شود، پسرم می‌خواهد درس بخواند و انجنیر شود. می‌خواهم اولاد هایم درس بخوانند و تحصیل کنند، تا آیندۀ شان مانند من خراب نشود. افسوس می‌کنم که اگر کار، وظیفه و معاش می‌داشتم، حالا به کسی احتیاج نمی‌بودم."

با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، زنان افغان از کار در اکثر ادارات دولتی منع و میلیون‌ها دختر افغان هم از آموزش محروم شده اند.

طالبان تعهد کرده بودند که با آغاز سال جدید تعلیمی به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه آموزش را خواهند داد، اما سوم حمل با آغاز سال تعلیمی جدید، باز هم دروازه های مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران افغان، مسدود باقی ماند.

XS
SM
MD
LG