لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۹

مارننگ ستار: در اوکراین نمونه جنگ مجاهدین علیه شوروی سابق دنبال شود


آرشیف- شماری از روزنامه های جهان
آرشیف- شماری از روزنامه های جهان

روزنامه مارننگ ستار چاپ بریتانیا در یکی از سرمقاله های خود به سخنان وزیر خارجه سابق امریکا هیلری کلنتن اشاره می‌کند که گفته است در اوکراین نمونه جنگ مجاهدین علیه شوروی سابق دنبال شود.

روزنامه از قول کلنتن نوشته است که این جنگ طوری بود که قدرت‌های غربی به مجاهدین سلاح و کمک مالی می‌دادند تا یک جنگ فرساینده را علیه شوروی پیش ببرند که در نهایت شوروی شکست خورد و از افغانستان خارج شد و در عین حال همین شکست دروازه را برای فروپاشی شوروی سابق هم باز کرد.

خانم کلنتن در صحبت خود گفته بود که یک قیام هدفمند مسلحانه که تمویل و تقویه می‌شد سبب خروج شوروی از افغانستان شد.

خانم کلنتن هرچند جزئیات نداد اما به بعضی از نارسایی ها و عواقب ناگوار دوامدار شدن جنگ افغانستان هم اشاره کرد.

به نوشته مارننگ ستار عواقب طولانی شدن جنگ افغانستان این بود که بعد از پیروزی مجاهدین طالبان تشکیل شدند و القاعده هم ایجاد شد و قدرت زیاد کسب کرد که در نهایت تهدیدی برای تمام جهان شد و سبب وقایع ۱۱ سپتمبر در امریکا گردید.

به نوشته روزنامه با دوامدار ساختن جنگ اوکراین به نمونه جنگ افغانستان قربانی اصلی مردم اوکراین خواهند بود و شرکت‌های تولید سلاح از آن منفعت گزاف خواهند برداشت.

به نوشته روزنامه فعلاً حرکت های صلح خواهی در اوکراین، در بریتانیا و کشورهای دیگر غربی تحت فشار قرار دارند و فعالیت چندان آشکار از آنها دیده نمی‌شود.

روزنامه شارلوت آبزرور که یک روزنامه چاپ ایالت سوت کارلوینای امریکا می‌باشد و دومین روزنامه پر تیراژ در دو کارولینا بحساب می‌رود، سرگذشت اعضای یک خانواده افغان را که سال گذشته ماه رمضان را در کابل بودند و این بار در لوس آنجلیس ماه رمضان را سپری می‌کنند، نشر کرده است.

روزنامه می نویسد مقصود ماه رمضان گذشته در کابل بود و با صدای آذان افطار می کرد و مراسم عبادی خود را در خانه و مسجد در روی جای نماز انجام میداد و با تمام مردم کشورش همنوا پیش می‌رفت.

اما روز شنبه گذشته او نان افطاری خود را در یک هوتل در سنتیگو خورد و روزه خود را با آذانی که در تلفون می‌شنید افطار کرد و نماز را روی یک روی جایی سفید هوتل خواند.

سازمان‌های خیریه و کسانی که خانواده مقصود را به امریکا برده اند تعداد دیگر افغانها را هم جمع کرده بودند که همه در این هوتل با هم افطار کنند و اشتراک کنندگان با زبانهای انگلیسی و دری صحبت می‌کردند.

به نوشته روزنامه شارلوت آبزرور هرچند این خانواده ۸ هزار میل از افغانستان دور بسر می‌برد، اما حداقل یک شبی برای آنها میسر شده بود که در مراسم افطار خود را از وطن چندان دور حس نمی کردند.

XS
SM
MD
LG