لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۱:۵۵

گاردین در مورد جنجال سیاسی پاکستان و پیامدهای احتمالی آن تبصره کرده است


شماری از روزنامه های جهان
شماری از روزنامه های جهان

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا به جنجال سیاسی روان در پاکستان و پیامدهای احتمالی آن توجه کرده است.

پارلمان پاکستان در رای گیری اوائل صبح روز یکشنبه عمران خان را از کرسی صدارت پاکستان سلب صلاحیت کرد.

گاردین نگاهی مختصری انداخته به روابط میان پاکستان و طالبان و نوشته که عمران خان نسبت به بسیاری از رهبران خارجی از طالبان در مورد موضوعات مربوط به حقوق بشر کمتر انتقاد می‌کرد.

در ادامه آمده که در حال حاضر طالبان با بحران بشری، مشکل اقتصادی و انزوای بین‌المللی رو به رو شده اند.

در مطلب آمده که با توجه به این موارد به نظر می‌رسد که فعلاً قطر به عنوان مهمترین شریک خارجی در افغانستان باشد، جایگاهی که به نوشته گاردین، زمانی از آن پاکستان بود.

برخی از کارشناسان امور سیاسی به رادیو آزادی گفته اند که عمران خان از حامیان طالبان بود و نبودش در قدرت بر اوضاع روان در افغانستان بی‌تاثیر نخواهد بود. برخی دیگر به این باور اند که اردوی پاکستان اغلب سیاست خارجی پاکستان را تعیین می‌کند نه کارگزاران حکومت‌های ملکی.

اما گاردین نوشته که اظهارات علنی و تند عمران خان بر بعضی از روابط کلیدی تاثیر گذاشته بود. به گونه مثال عمران خان از ایالات متحده انتقاد می‌کرد. او اتهام وارد کرد که امریکا در تبانی با برخی از احزاب در پاکستان سعی کرده که حکومت او را براندازد. اما واشنگتن این اتهام‌ها را نادرست خوانده و رد کرده است.

برخی از رسانه‌های امریکایی گزارش کرده اند که پوهنتون مریلند به شماری از پناهجویان افغان به طور موقت جای برای بود و باش فراهم خواهد کرد.

گفته شده که این نهاد آموزشی در همکاری با یک موسسه مددرسانی بین‌المللی می‌خواهد که ۲۵ افغان را اسکان دهد.

XS
SM
MD
LG