لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۹

فعالان مدنی در کابل: بدرفتاری پولیس ایران با افغان ها نقض حقوق بشر است


آرشیف
آرشیف

شماری از فعالان مدنی روز امروز دوشنبه در برابر سفارت ایران در کابل تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواستار پایان دادن به بدرفتاری‌های روان با افغان‌ها در ایران شدند.

این فعالان مدنی معترض، بدرفتاری اخیر پولیس ایران با افغان‌ها در آن کشور را نقض آشکار حقوق بشر خواندند.

یکی از معترضان و فعالان مدنی که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت: "از این افغان‌ها باید پرسیده شود، حقوق بشر چیست؟ این که فریاد بزنید جهان است، کشورهای اسلامی اند، همان کشورهای اسلامی امروز بلای جان ما شده اند. درخواست ما از رسانه‌ها و از دیگر بخش‌های مربوطه این است که از این وضعیت پرسیده شود. کسانی که این جنایات را مرتکب شده اند باید به عدالت سپرده شوند و مجازات شوند."

گفتنی است که امروز یک حرکت اعتراضی زنان در کابل نیز به همین منظور برنامه ریزی شده بود، اما به دلایل نا روشنی لغو شد.

در همین حال امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان و حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان با سفیر ایران در کابل دیدار کردند.

در اعلامیۀ وزارت خارجه طالبان آمده است که آقای متقی در دیدار با بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل نگرانی‌های خود را در بارۀ رفتارهای بد با افغان‌ها در ایران به اشتراک گذاشته است و خواستار جلوگیری از آن شده است.

در این اعلامیه به نقل از سفیر ایران آمده است: "پس از آنکه در حرم مقدس امام علی رضا دو روحانی با چاقو کشته و یک ملازم زخمی شد، برخی حلقه‌های مغرض در یک توطئه برنامه‌ریزی شده، تبلیغات منفی را در رسانه‌ها به هدف ایجاد نفرت و بی‌اعتمادی بین مردم کشورهای دوست و همسایه راه اندازی کردند."

در این اعلامیه آمده است که سفیر ایران در کابل همچنین گفته است که دولت وی قصد رفتار بد با مهاجران افغان را ندارد و همواره تلاش خواهد کرد تا روابط نزدیک و قابل اعتماد بین دو کشور را حفظ کند.

از سوی دیگر حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز در دفتر خود با سفیر ایران دیدار و در بارۀ روابط دوجانبه و ناآرامی‌های اخیر گفت‌وگو کرده است.

در اعلامیه دفتر آقای کرزی آمده است که دو طرف بر روابط خوب و احترام متقابل تأکید کردند.

اخیراً نوارهای تصویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهند برخی مردم و پولیس ایران با پناهجویان افغان بدرفتاری می‌کنند و این موضوع واکنش‌های زیادی را در افغانستان به ویژه در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

XS
SM
MD
LG