لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۰

شهباز شریف به حیث صدراعظم جدید پاکستان سوگند وفاداری یاد کرد


شهباز شریف صدراعظم جدید پاکستان
شهباز شریف صدراعظم جدید پاکستان

شهباز شریف رهبر حزب مسلم لیگ نواز که بعد از بحران سیاسی که یک هفته در پارلمان ادامه یافت به حیث صدراعظم جدید انتخاب شد فوراً سوگند وفاداری یاد کرد.

خبررسانی اسوشیتد گزارش می‌دهد که هرچند شهباز شریف به این مقام دست یافت ولی برای وی دشوار خواهد بود که ثبات سیاسی و حل مشکلات اقتصادی کشور را تضمین کند.

وی در حالی به قدرت می‌رسد که میزان تورم و نرخ‌ها در پاکستان بسیار بلند رفته و کشور با کمبود انرژی دچار است.

شهباز شریف برادر جوانتر نواز شریف صدراعظم سابق پاکستان است.

او بعد از آن با کسب ۱۷۴ رای در پارلمان بجای عمران خان به حیث صدراعظم جدید پاکستان انتخاب شد که بیش از صد عضو حزب تحریک انصاف و حزب عدالت پاکستان از پارلمان استعفا کردند.

آنها به گونه اعتراض از تالار خارج شدند و شاه محمود قریشی وزیرخارجه پیشین نیز که وی هم از حزب تحریک انصاف است، از نامزدی خود منصرف شد. شهباز شریف به ۱۷۲ رای تائید نیاز داشت.

حامیان عمران خان رهبر تحریک انصاف وعده کرده اند که به سرک‌ها می برآیند و امکان دارد این تظاهرات پارلمان را زیرفشار قرار داده بحران را عمیقتر سازد.

عمران خان که مدت سه سال صدراعظم پاکستان بود روز یکشنبه از این سمت برکنار شد. او بعد از انشعاب‌های اخیر در حزبش اکثریت در پارلمان را از دست داد. او برای اینکه از رای گیری سلب اعتماد جلوگیری کرده باشد پارلمان را منحل ساخت ولی ستره محکمه این اقدام وی را غیرقانونی شناخت و پارلمان را دوباره احیا کرد.

عمران خان گفته است که حکومت اپوزیسیون را نمی‌پذیرد.

وی می‌گوید در نتیجه یک توطیۀ امریکا از قدرت برکنار ساخته شد ادعای که از سوی مقامات امریکا به شدت رد شده است.

اگرچه در طول تاریخ پاکستان هیچ صدراعظمی دورۀ اقتدار خود را مکمل نکرده است اما این اولین بار است که یک صدراعظم این کشور سلب اعتماد می‌شود. قرار است انتخابات پارلمانی پاکستان در اکتوبر سال آینده برگزارشود.

XS
SM
MD
LG