لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

نیروهای روسی قصد تصرف کامل ماریوپول را دارند


آرشیف
آرشیف

نیروهای روس پیش از آغاز عملیات تهاجمی برنامه ریزی شده در منطقۀ دونباس، به پیشروی به سوی شرق اوکراین ادامه داده اند.

اوضاع در شهر بندری ماریوپول همچنان وخیم است، از کشته شدن هزاران غیرنظامی گزارش شده و نیروهای روس برای تصرف کامل ماریوپول در حال حرکت استند.

فرماندهان اوکراین و مقامات غرب می‌گویند که روسیه همچنان به تغییر محل حضور نیروهایش از مناطقی در شمال کی‌یف و بلاروس به سوی خارکیف و مناطق دونتسک و لوهانسک جایی که از سال ۲۰۱۴ به این سو جنگ روان است، ادامه داده است.

مقامات انتظار دارند که روسیه عملیات تازه را احتمالاً به هدف تصرف ساحات باقی مانده در قلمرو مناطق دونتسک و لوهانسک که هنوز در کنترل نیروهای اوکراین است، آغاز کند.

به گزارش مرکز خبر رادیو آزادی، یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده در یازدهم ماه اپریل گفت که به شمار نیروهای روس در اطراف منطقۀ دونباس بشمول نزدیکی شهرک ایزیوم افزوده می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، این شهرک هفتۀ گذشته به دست نیروهای روس افتاد.

مقام وزارت دفاع امریکا که نامش افشا نشده، افزوده است که گمان می‌رود که بیش از ۶۰ گروه جنگی تاکتیکی روس از خرسون در جنوب مناطق مرکزی اوکراین به شمال شرق تا مرز روسیه مستقر شده اند.

هر یک از این گروه‌ها متشکل از هشتصد تا یک هزار سرباز است.

شمار تلفات جنگ روان که با تهاجم روسیه بر اوکراین در بیست و چهارم ماه فبروری آغاز شد، هنوز روشن نیست.

قوماندانان اوکراین امروز دوازدهم اپریل گفتند که از زمان آغاز جنگ تا کنون نوزده و هزار و پنجصد سرباز روس کشته شده اند.

اما وزارت دفاع روسیه در اواخر ماه مارچ شمار سربازان کشته شدۀ روس در این جنگ را حدود هزار و سه صد و هفتاد تن اعلام کرده بود.

مقامات امریکایی به گونۀ علنی می‌گویند که روسیه تا کنون دستکم ده هزار سرباز خود را در جنگ از دست داده است.

اما مقامات غربی بشمول امریکایی‌ها به طور خصوصی در این مورد آمار مشابه تر به تخمین اوکراین ارائه می‌کنند و این به آن معنی خواهد بود که روسیه نسبت به جنگ ده ساله شوروی در افغانستان، سربازان بیشتر در اوکراین از دست داده است.

XS
SM
MD
LG