لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

نگرانی از بی‌ثباتی منطقه به دلیل وضعیت کنونی افغانستان


جی شنکر وزیر خارجه هند
جی شنکر وزیر خارجه هند

جی شنکر وزیر خارجه هند گفته است، وضعیت کنونی افغانستان یک فضای بی‌اعتمادی را در جهان و نگرانی‌هایی را در مورد چگونگی ثبات منطقه ایجاد کرده است.

آقای شنکر که با راجنات سینگ، وزیر دفاع هند به امریکا رفته، در یک نشست خبری مشترک با وزیران خارجه و دفاع امریکا بر همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مورد افغانستان تأکید کرده است: "موضوع دیگری که فضای بی‌اعتمادی را در جهان ایجاد کرده است، وضعیت افغانستان، چگونگی ثبات منطقه و نحوۀ ارائه کمک‌های بشردوستانه است. شما می‌دانید که ما ۵۰ هزار تن گندم اهدا کردیم، اما در مورد نگرانی‌های شورای امنیت، گروه ویژۀ اقدام مالی اف تی اف و دیگران چطور؟ من می‌خواهم بگویم که گفتگوی امنیتی چهار جانبه در مورد همکاری و ثبات به خودی خود یک گام بزرگ در جهت ایجاد ثبات است. این بخشی از تلاش مشترک ما برای همکاری با ایالات متحده است."

رام نات کوویند، رئیس جمهور هند نیز در سفرش به ترکمنستان در دوم اپریل، نسبت به وضعیت افغانستان پس از حاکمیت طالبان ابراز نگرانی کرده بود.

آقای کوویند گفته بود که نزدیک‌ترین همسایگان افغانستان نگران وضعیت کنونی این کشور و پیامدهای خارجی آن هستند.

قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان
قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان

پاکستان که به حمایت از طالبان متهم است، نزدیک به دو هفته پیش قمر جاوید باجوه، رئیس ستاد ارتش این کشور در نشستی زیر نام مذاکرات امنیتی گفت که فعالیت حکومت طالبان در افغانستان زیاد خوب نیست.

او افزود که اگر به افغانستان کمک نشود، در کنار مشکل پناهجویی، این وضعیت زمینۀ رشد تروریسم را نیز فراهم خواهد کرد.

حکومت طالبان در مورد این نگرانی‌ها اظهار نظر نکرده است، اما بارها گفته که افغانستان شریک ثبات در منطقه است و از خاک آن علیه هیچ کشور دیگری استفاده نخواهد شد.

پس از روی کار آمدن طالبان، روابط افغانستان با جامعۀ بین‌المللی مناسب نیست و همواره ترس فروپاشی تمام بخش‌ها را با خود حمل می‌کند.

با این حال، در آخرین نشست سران ترایکا در مورد افغانستان که در چین برگزار شد، کشورهای شرکت کننده تأکید کردند که افغانستان هیچگاهی نباید از سوی جامعۀ جهانی کنار گذاشته شود، زیرا سال هاست که درگیر جنگ بوده و از توسعۀ اقتصادی جهانی عقب مانده است.

XS
SM
MD
LG