لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

شماری از دختران: سرنوشت کانکور ۱۴۰۱ تا هنوز نامعلوم است


آرشیف- برگزاری امتحان کانکور در ولایت فاریاب. عکس از سال 2012
آرشیف- برگزاری امتحان کانکور در ولایت فاریاب. عکس از سال 2012

به دنبال افزایش محدودیت‌ها بر آموزش دختران از سوی حکومت طالبان، سرنوشت کانکور ۱۴۰۱ نیز نامعلوم است.

تبسم می‌گوید در یک سال گذشته با وجود همه چالش‌ها برای کانکور ۱۴۰۱ آمادگی گرفته است. او گفت که پس از حاکمیت طالبان و مسدود شدن مکاتب به روی دختران دورۀ متوسطه و لیسه، امیدش برای ادامه آموزش و رفتن به پوهنتون هر روز کمرنگ می‌شود.

تبسم می‌گوید با این‌که دو ماه به برگزاری کانکور مانده اما هیچ چیزی در باره برگزاری این امتحان سرنوشت ساز برای‌شان گفته نشده است: "تا حال اصلاً معلوم نیست که امتحان کانکور گرفته می‌شود یا نه، تا حال حتی امتحان کانکور ولایات گرفته نشده، ما واقعاً نگران هستیم که چه خواهد شد؟ وقتی که دختران را به مکتب نماندند، معلوم نیست که امتحان کانکور هم شاید همین قسم بکنند."

در سال‌های پسین آزمون کانکور در ماه‌های فصل تابستان برگزار شده و درس‌های دانشجویان تازه ‌شمول در سمستر خزانی آغاز می‌شد.

امسال اما وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان تاکنون هیچ سخنی از برگزاری کانکور نزده است.

در کنار این چندی پیش از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱، این وزارت اعلام کرد که آموزش‌های راه‌یافته‌گان کانکور سال پار، در برج حمل آغاز خواهد شد.

اما هنوز از آغاز دروس این دانشجویان تازه وارد خبری نیست.

صادقه شیرزاد در کانکور ۱۴۰۰، به رشته ادبیات انگلیسی در پوهنتون هرات کامیاب شد.

او می‌گوید اوایل ماه حمل برای ثبت نام به دیپارتمنت مربوطه‌اش مراجعه کرده اما برایش گفتند صنف‌های‌شان تعطیل است: "زمانی‌که خبر شدم پوهنتون‌ها شروع شده رفتم برایم گفتند درس‌های جدیدالشمول‌ها هنوز شروع نشده و تا حال هیچ خبری از شروع شدن درس‌های ما نیست. به عنوان یک دختر، به عنوان کسی که برای راه‌یابی به پوهنتون خیلی تلاش کردم، امیدوارم هرچه زودتر درس‌ها شروع شود."

رادیو آزادی تلاش کرد تصمیم وزارت تحصیلات عالی طالبان را در باره زمان برگزاری امتحان کانکور ۱۴۰۱ جویا شود اما احمد تقی سخنگوی این وزارت به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

طالبان برخلاف وعده‌ خود مبنی بر بازگشایی تمام مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کردند.

آنان دلیل این تصمیم را امر رهبری‌شان عنوان کرده و گفتند روی طرحی برای اسلامی ساختن لباس دانشجویان و آموزگاران زن کار می‌کنند‌ چیزی که مورد انتقاد گسترده داخلی و خارجی مواجه شده است.

XS
SM
MD
LG