لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۷

نیویارک تایمز: طالبان ۵۰۰ نیروی امنیتی سابق را کشته و یا به زور ناپدید کرده اند


آرشیف- دو طالب مسلح
آرشیف- دو طالب مسلح

نیویارک تایمز در گزارشی مدعی شده است که طالبان در شش ماه حکومت خود ۵۰۰ نیروی امنیتی سابق را کشته و یا به زور ناپدید کرده اند.

ذبیح الله ۳۱ ساله باشنده ولایت میدان وردک و افسر نظم عامۀ نظام پیشین بود که دو ماه پیش همراه با خسربره‌اش کشته شدند.

خواهرزادۀ ذبیح‌الله که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد در این گزارش نامش گرفته شود، ادعا می‌کند که ماما و خسربرۀ مامایش که هر دو افسران نظم عامه بودند در ولسوالی سیدآباد ولایت میدان وردک از سوی یک فرمانده طالبان کشته شدند.

او گفت: "در بازار تنگی درۀ قلعۀ امیر ولسوالی سیدآباد ولایت میدان وردک همراه با برادر همسرش متاسفانه توسط یکی از فرماندهان محلی طالبان برده شد و یک هفته جسدهای شان ناپدید بود و بعداً در یک باغ انداخته شده بودند و به بسیار حالت فجیع شهید شده بودند."

از ذبیح الله یک دختر سه ساله و یک پسر یک و نیم ساله به یادگار مانده است.

ادعا می‌شود که یک رویداد مشابه دیگر در زمان سقوط پایتخت به دست طالبان در کابل نیز اتفاق افتاده است.

این شخص که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نام و مشخصاتش در گزارش گرفته شود، ادعا می‌کند که پسر کاکایش که افسر سابق نظام پیشین بود، یک هفته پس از سقوط کابل از سوی طالبان کشته شده است: "وقتی افغانستان سقوط کرد پسر کاکایم از ترس طالب‌ها خود را در خانه پنهان کرده بود و وضع اقتصادی‌اش هم خوب نبود. یک روز از طرف ریاست‌شان برایش زنگ آمد که بیا سر وظیفه ات کسی به تو کار نداره همین که رفت دیگر گم شد بعداً جسدش را از یک جای دور کابل پیدا کردیم که شهیدش کرده بودند."

یک فرد دیگر که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نام و مشخصاتش در گزارش گرفته شود، ادعا می‌کند که در ۱۵ آگست افراد منسوب به طالبان که بیرق سفید رنگ در دست داشتند و سوار بر موتر رینجر بودند، او و برادر بزرگش را که ۳۸ سال داشت تعقیب و بعداً بالای شان فیر کردند که در نتیجه وی زخمی و برادرش کشته شد.

او می‌گوید که او و برادرش در قطعه صفر ۱۱ ریاست امنیت کار می‌کردند: "روز سقوط زمانی که از محل کار به خانه بر می‌گشتیم، افراد مسلح در منطقه ترخیل به ما نزدیک شدند، می‌خواستند ما را دستگیر کنند، وقتی خواستیم که از پیش‌شان فرار کنیم بالای ما فیر کردند بعد از این که در منطقه قصبه رسیدیم موتر رینجر ما را تعقیب می‌کرد. در این وقت یک موتر کرولا جلوی ما ایستاد و با کلاشینکوف بالای ما فیر کردند که برادرم کشته و من زخمی شدم."

آرشیف- شماری از نیروهای سابق امنیتی افغانستان
آرشیف- شماری از نیروهای سابق امنیتی افغانستان

افسر سابق امنیت ملی می گوید که و به شدت زخمی شده است و هیچ کس دیگری ندارد که از خانواده و یتیمان برادرش مراقبت کند.

طالبان به طور مشخص در مورد این اتهامات اظهار نظر نکرده اند، اما می‌گویند که فرمان عفو عمومی رهبرشان نقض نشده است.

نیویارک تایمز روز سه شنبه، ۱۲ اپریل گزارش داد که تحقیقاتی را انجام داده و دریافته است که طالبان در شش ماه اول حکومت خود ۵۰۰ افسر نظامی حکومت پیشین را کشته اند و یا به زور ناپدید کرده اند. چیزی که طالبان آن را رد می‌کنند.

نیویارک تایمز در بخشی از گزارش خود نوشته است که عفو عمومی طالبان تنها یک "حرف" بوده است.

این روزنامه در یک گزارش تحقیقی که روز سه شنبه منتشر شد، گفت که این یافته‌ها را بر اساس مصاحبه با روزنامه نگاران، فعالان حقوق بشر، خانواده‌ها و بازماندگان قربانیان تهیه کرده است.

به اساس این گزارش، اعضای خانواده‌های کارمندان و افسران نظام پیشین نیز شامل کشته شده‌ها و مفقود شده‌ها هستند.

در این گزارش همچنین آمده است که حکومت طالبان با وجود اعلام عفو عمومی، به کشتار و ناپدید کردن کارمندان و سربازان دولت پیشین ادامه داده است.

اما طالبان گزارش نیویارک تایمز را رد کرده و آن را عقده‌مندانه خوانده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت که هیچ انتقامی در افغانستان گرفته نشده است: "ما قویاً این گزارش را رد می‌کنیم، هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد، ما در افغانستان چیزی نمی‌بینیم که در آن انتقام یا کشته شده باشد یا خدای ناکرده اقدامی علیه عفو صورت گرفته باشد."

این در حالیست که سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر قبلاً از قتل و ناپدید شدن نیروهای امنیتی و مقامات نظام پیشین و فعالان مدنی توسط طالبان ابراز نگرانی کرده بودند.

XS
SM
MD
LG