لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۹

تلاش‌ها برای احیای جنگلات و توسعه باغ‌های پسته در بادغیس


آرشیف- درخت های پسته در ولایت کندز. عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف- درخت های پسته در ولایت کندز. عکس جنبه تزئینی دارد

روند توزیع ۲۵ هزار نهال پسته در ولایت بادغیس برای احیای جنگلات و گسترش باغ‌های پسته آغاز شده، اما خشکسالی و نبود آب کافی از موانع اصلی خوانده می‌شوند.

محمد آصف ۲۵ ساله باشنده ولسوالی آبکمری است. او که یک باغ پسته دارد به شهر قلعه نو مرکز بادغیس آمده تا با خرید نهال بیشتر باغش را توسعه دهد.

او گفت: "نهال پسته غرس می‌کنیم چون در قسمت اوضاع اقتصادی نقش بسیار اساسی دارد. امروزه پسته بادغیس در سرتاسر جهان جایگاه خاصی دارد که از نگاه تولیدات و همچنان از لحاظ کیفیت بسیار با ارزش است. به همین خاطر من نهال پسته غرس می‌کنم که در آینده بتوانم تولیدات زیاد پسته داشته باشم."

بهای هرنهال پسته در بادغیس پنج افغانی است.

ریاست زراعت و آبیاری حکومت طالبان در بادغیس می‌گوید که به هدف تشویق مردم برای نهال شانی قیمت این نهال‌ها را تخفیف داده است.

روند فروش و توزیع نهال‌های پسته از اوایل هفته جاری آغاز شده و قرار است تا یک ماه ادامه یابد.

محسن احسان رئیس اداره زراعت و آبیاری حکومت طالبان در ولایت بادغیس می‌گوید که هدف اصلی این اقدام، احیای جنگلات پسته و توسعه باغ‌های پسته در این ولایت است.

او گفت که نهال‌های تازه جای درختان پسته را که در سال‌های اخیر خشک و یا قطع شده، خواهند گرفت: "روند توزیع ۲۵ هزار اصله نهال پسته در ولایت بادغیس جریان دارد. تمام این نهال‌ها در ولایت بادغیس غرس می‌شود، مردم از ولسوالی‌های آبکمری، بالامرغاب، قادس و دیگر ولسوالی‌ها و همچنان از شهر قلعه نو نهال‌های پسته را خریداری و غرس می‌کنند."

دو دهقان در ولایت بادغیس
دو دهقان در ولایت بادغیس

بیشتر نهال‌های پسته در ولسوالی آبکمری جایی که بیشترین جنگلات پسته بادغیس را دارد، توزیع و غرس می‌شود.

نعمت الله پنجاه و پنج ساله یک تن از فروشندگان نهال‌های پسته در شهر قلعه نو است.

او می‌گوید که در این روزها مشتریان زیادی برای خریدن نهال پسته میایند: "روزانه از پنجاه تا شصت مشتری برای خریدن نهال پسته می آیند. آمدن مراجعین خوب است و فروشات زیاد می‌شود. بیشتر نهال‌های پسته به ولسوالی آبکمری برده می‌شود."

اما نبود آب کافی و خشکسالی یکی از تهدیدهای کلان در برابر نهال‌های تازه غرس شده پسته در ولایت بادغیس شمرده می‌شوند.

عبدالحلیم ساجد آگاه امور زراعتی در بادغیس می‌گوید که در سال‌های اخیر صدها درخت پسته در جنگلات این ولایت به علت خشکسالی و نبود آب خشک شده.

به باور او، احیای جنگلات پسته بادغیس به امکانات و بودجه زیادی نیاز دارد: "در قدم اول باید آب کافی در ساحه جنگل برای آبیاری جنگل و حیات وحش موجود باشد و بعداً اقدام به احیا و احداث درخت‌های تازه در جنگل صورت بگیرد."

در ماه‌های اخیر، فقر برخی از مردم را واداشته که ده‌ها درخت پسته را در برخی از ساحات جنگلی قطع کنند.

بر بنیاد آمارهای ریاست زراعت و آبیاری بادغیس، به علت قطع درختان پسته و خشکسالی‌های پی در پی، از نود هزار هکتار جنگلات پسته این ولایت ۳۰ هزار هکتار باقی مانده است.

XS
SM
MD
LG