لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۱

ملل متحد: جنگ در اوکراین تهدید برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه است


خسارات ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین
خسارات ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین

گزارش جدید سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که تهاجم روسیه و تشدید جنگ در اوکراین به سیستم‌های غذایی، انرژی و مالی کشورهای در حال توسعه و فقیر جهان آسیب وارد کرده است.

انتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد، روز گذشته (۱۳ اپریل) با اعلام این گزارش گفت که این کشورها قبلاً اقتصاد شان از همه گیری ویروس کرونا، تغییرات آب و هوا و عدم دسترسی به منابع مالی و اقتصادی، آسیب دیده است.

انتونیو گوترش به خبرنگاران گفت که اکنون جهان با یک طوفان تمام عیار روبرو است که اقتصاد بسیاری از کشورهای در حال توسعه را تهدید می‌کند و می‌تواند تاثیرات مخرب داشته باشد.

به گفته گوترش، در حال حاضر حدود یک اعشاریه هفت میلیارد تن در جهان با مشکلات شدید غذایی، انرژی و مالی مواجه هستند و در حال حاضر یک سوم آنها در حالت فقر به سر می‌برند.

ربکا گرینسپن (ربکا گرینسپن) رئیس ادارۀ تجارت و توسعه سازمان ملل متحد که هماهنگی گروه کاری این سازمان را برعهد دارد در این گزارش گفته که مردم آسیب دیده و متاثر از جنگ در اوکراین در ۱۰۷ کشور جهان زندگی می‌کنند.

یک واسطه نظامی روسیه از سوی نیروهای اوکراین هدف قرار گرفته است
یک واسطه نظامی روسیه از سوی نیروهای اوکراین هدف قرار گرفته است

بر اساس این گزارش، ۶۹ کشور جهان که بیش از یک میلیارد نفوس جهان را تشکیل می‌دهند، با بحران هایی شدید مواجه هستند و باشندگان آنها از بحران‌های غذایی، انرژی و سیستم مالی رنج می‌برند.

از این ۶۹ کشور، ۲۵ در افریقا، ۲۵ در مناطق آسیا و پسفیک و ۱۹ کشور هم در امریکای لاتین و منطقۀ کارابین موقعیت دارند.

انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد گفته که ۳۶ کشور جهان بیش از نصف گندم مورد نیاز‌شان را از روسیه و اوکراین وارد می‌کنند.

به گفته گوترش، قیمت‌های بلند مواد غذایی و انرژی منجر به بحث‌ها و جدل هایی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و فقیر شده و این موضوع می‌تواند باعث بی‌ثباتی اجتماعی و سیاسی در این کشورها شود.

انتونیو گوترش خواستار پایان فوری جنگ در اوکراین و لغو تحریم هایی وضع شده بر صادرات شده است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG