لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

مجاهد: تلاش‌ها برای تهیه کشت بدیل کوکنار برای دهقانان آغاز شده است


آرشیف- یک دهقان در ولایت کندز
آرشیف- یک دهقان در ولایت کندز

فصل جمع‌آوری حاصلات کوکنار در ولایت‌های گرم سیر افغانستان به پایانش نزدیک می‌شود و قرار است تا دو هفته دیگر فصل تازه کشت کوکنار در آنها آغاز شود.

با این حال، حکومت طالبان از آغاز تلاش‌ها برای تهیه کشت بدیل کوکنار برای دهقانان خبر می‌دهد تا زمینه تطبیق فرمان رهبر شان در مورد منع کشت کوکنار را فراهم سازند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، تلاش می‌کنند تا کمک و همکاری کشورهای را جلب کنند که بیشترین آسیب را از ناحیه کشت کوکنار و تولید مواد مخدر دیده اند: "امارت اسلامی سرگرم دریافت کشت بدیل برای دهاقین است، با کشورهای زیادی در تماس استیم که با افغان‌ها در بخش کشت بدیل کمک صورت گیرد، خصوصاً کشورهای که از مواد مخدر متضرر بوده اند. برخی از کشت‌ها، همانند زعفران، هنگ و بعضی بته‌های قیمتی دیگر وجود دارد که می‌تواند بدیل کوکنار شود. کوکنار در افغانستان زیان‌های زیادی داشته که سبب معتاد شدن جوانان شده و جلوگیری از آن یک ضرورت بود."

هلمند، کندهار، فراه، ارزگان، بدخشان و بادغیس از جمله ۲۲ ولایتی است که بیشترین کوکنار افغانستان در آن کشت می‌شود.

در سال‌های اخیر حکومت و نهادهای کمک کننده به شمول ترویج زعفران، شیرین بویه، آلوویرا و ایجاد باغ‌های انار و بادام در این ولایت‌ها، کمک‌های نقدی نیز با دهقانان صورت گرفت، اما این کمک‌ها سبب کاهش در کشت کوکنار نشد.

کشت کوکنار در ولایت کندهار
کشت کوکنار در ولایت کندهار

داکتر ظفر متخصص بخش مبارزه با مواد مخدر به این باور است که معرفی کشت بدیل و ارایه کمک‌ها زیر عنوان بدیل کوکنار نمی‌تواند کارساز باشد.

به گفته آقای ظفر، نیاز است که برنامه‌های انکشافی به گونه یکسان و مساویانه در تمام افغانستان تطبیق شود تا سطح فقر کاهش یابد و زمینه کار فراهم شود: "اصلاً معیشت بدیل مسئله است که هم دهقان، هم قاچاقبر و هم مردم در حکومت و بیرون از حکومت از آن استفاده کرده اند. این امتیاز دادن است برای دهقانی که کوکنار کشت می‌کند. کار خوب‌تر همین است که به شمول دهقان برای تمام مردم افغانستان کمک صورت گیرد، انکشاف متوازن بر تمام افغان‌ها ضرور است."

درخواست همکاری حکومت طالبان از کشورهای آسیب پذیر از مواد مخدر در حال است که برخی از کشورهای همسایه افغانستان در چند سال اخیر نه تنها این که در بخش تهیه کشت بدیل همکاری نکردند، بلکه مانع صادرات مواد کیمیاوی برای جلوگیری از تولید مواد مخدر به افغانستان نیز نشدند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG