لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

ملل متحد: زنان و کودکان در افغانستان بار عمده بحران انسانی را متحمل می‌شوند


آرشیف- شماری از کودکان افغان در حال انجام کار شاق
آرشیف- شماری از کودکان افغان در حال انجام کار شاق

صابر پدر هشت کودک از ولایت کندز به کابل بیجا شده. او در گوشه‌یی از کابل در خانه کرایی زندگی می‌کند.

صابر که مبتلا به بیماری قلبی است می‌گوید بیکار است و کودکانش از او نان و آب می خواهند.

او گفت تا کنون ده ها بار از آنان نام نویسی شده اما هیچ کمک با آنها صورت نگرفته: "لطفاً هر نهادی که کمک می‌کند به خودما کمک کند شفافیت وجود داشته باشد، اینقدر کمک ها مانند سیل می‌رسد، هر بار ثبت نام می‌کنند، هر خانه بیست و پنج یا ده نفر عضو دارد، جامعه جهانی توجه زیاد کند، لیست می‌گیرند در صدها لیست یکی هم نمی‌آید. حق باید به حق دار برسد."

صابر چند وقتی در خانه های مردم کار می‌کرد، اما اکنون که اقتصاد مردم هر روز رو به بحرانی شدن نهاده او نیز دیگر دستمزدی از کار در خانه های مردم ندارد.

با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان که میزان بیکاری و فقر افزایش یافته، بسیاری از نهادهای کمک رسان بشری میلیون ها دالر تاکنون برای این کشور کمک کرده اند.

با این‌حال، به تازگی کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشری در افغانستان، در حساب توییتر خود نگاشته است: "زنان و کودکان در افغانستان بار عمده بحران انسانی این کشور را متحمل می‌شوند. میلیون ها نفر که خانه های خود را ترک کرده اند برای یافتن غذای کافی و سرپناه تلاش می کنند. حمایت قوی آنان از سوی کمک کنندگان حیاتی است. زنان و کودکان باید به کمک های نجات دهنده دسترسی داشته باشند."

یک فامیل بیجا شده داخلی درکابل
یک فامیل بیجا شده داخلی درکابل

با این حال کابینۀ طالبان تصمیم گرفته است که تعرفه‌های گمرکی را بر کمک‌های بشری که به افغانستان میایند بردارند.

احمدولی حقمل سخنگوی وزارت مالیه حکومت طالبان گفت: "کمک های بشردوستانه پیش از این نیز در گمرک‌های افغانستان محصول نمی شدند، اما چند فیس داشتیم مانند خاک پولی، فیس شاروالی و فیس هلال احمر بود که ما می‌گرفتیم، اما محصول نمی شد، اما کابینه امارت اسلامی فیصله کرد که بالای کمک های بشردوستانه هیچ‌گونه فیس و مالیه گرفته نشود، پس از این اموال که میاید بدون هیچ گونه مالیه و فیس پس از طی مراحل بدر می‌شود."

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان شمار زیاد نهادهای کمک رسان و سازمان ملل متحد برای فقر زدایی و کمک رسانی به نیازمندان دست به کار شدند و کمک‌های شان را به افغانستان افزایش دادند اما اکنون با جنگ در اوکراین نگرانی‌ها از کاهش توجه جهان به افغانستان مطرح اند_نگرانی که از سوی سازمان ملل متحد نیز بیان شده است.

پیش از این فلیپو گراندی کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در سفرش به کابل گفت که جهان نباید با جنگ اوکراین افغانستان را فراموش کند.

XS
SM
MD
LG