لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

قصه های از مهاجران افغان که بطور اجباری از ایران اخراج شده اند


آرشیف
آرشیف

برخی از افغان های اخراج شده از ایران می‌گویند، برخورد نادرست برخی از شهروندان ایران در برابر افغان ها سخت نگران کننده است.

منصور شش روز پیش به گونهٔ اجباری به افغانستان برگشت داده شد. او می‌گوید، نزدیک شش ماه پیش به خاطر کار به ایران رفته بود،‌ اما پولیس ایران او را دوباره به افغانستان برگشت داد.

منصور ۲۵ ساله که باشندهٔ‌ ولایت کنر است در مورد بدرفتاری‌های افراد حکومت ایران با مهاجران افغان قصه می‌کند: "ما را مانند دیگر افراد گرفتند و آوردند، در آن‌جا به ارزش‌های انسانی احترام وجود ندارد، افغان‌ها در وضعیت بسیار بد است، لت‌وکوب می‌شوند، آن‌عده افرادی که به خواست خود‌شان می‌آمدند مانند دیگران دستگیر شده و آورده می‌شوند."

منصور اکنون نان آور خانواده ۱۵ نفری‌اش است. او می‌گوید سخت نگران آیندۀ خود است.

کفایت الله که او نیز تازه مانند منصور به گونهٔ اجباری به افغانستان برگشت داده شده، با حالت مشابه مواجه است. او می‌گوید، هشت روز پیش از ایران اخراج شد: "در هرجای با افغان‌ها ظلم و زور گویی جریان دارد، در ایران هم، ما در آن‌جا با یک افغانی کار می‎‌کردیم، این افغان از ولایت سرپل بود، او بالای ما خیلی ظلم می‌کرد، برایش کار می‌کردیم، اما پول نمی‌داد، چیزی که حق ما بود آن‌ را برای ما نمی‌داد."

مانند این‌ها به طور اوسط هزاران افغان دیگر نیز از سوی حکومت ایران به گونهٔ اجباری به افغانستان برگشت داده می‌شوند.

گزارشهای ضدونقیض از توقف خدمات قونسلی ایران در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:23 0:00

پیش از این وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان به رسانه‌ها گفته است، تنها در هفتهٔ گذشته، نزدیک به ۵ هزار افغان بدون رضایت‌شان از ایران اخراج شدند.

این وزارت هچنان گفته است، در آیندهٔ نزدیک، در مورد مشکلات افغان‌های مهاجر، حکومت طالبان، ایران، پاکستان و سازمان ملل متحد نشست چهار جانبه برگزار خواهند کرد.

وزارت امور مهاجرین روز گذشته به رادیو آزادی گفته بود، هدف از این نشست صحبت در مورد مشکلات افغان‌های مهاجر و یافتن راه حل به آن است.

اخراج مهاجران افغان از ایران کدام حرف تازهٔ نیست، اما این بار از بدرفتاری‌ شماری از شهروندان ایران در برابر افغان‌ها نیز گزارش‌های به نشر رسیده اند.

برخی از ویدیو‌های که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهند که بعضی از ایرانی ها، مهاجران افغان را به گونهٔ بی‌رحمانه شکنجه می‌کنند.

این ویدیو‌ها با واکنش‌های تند در شبکه‌های اجتماعی در داخل افغانستان مواجه شد و در ولایات مختلف کشور افغان ها دست به اعتراض زدند.

XS
SM
MD
LG