لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۵

حملات هوایی پاکستان بر ولایات خوست و کنر بیش از ۴۰ کشته و حدود ۲۱ زخمی برجا گذاشت


یک جت جنگی پاکستان
یک جت جنگی پاکستان

در پی گزارش‌های روز شنبه در بارۀ حملات هوایی نیروهای پاکستانی بر مناطق مرزی ولایت‌های کنر و خوست افغانستان، سردار احمد شکیب شارژدافیر حکومت طالبان در پاکستان به رادیو آزادی گفت که حکومت آنان با گماشتن یک کمیته‌ می‌خواهد برای جلوگیری از تکرار چنین رویدادها با پاکستان گفتگو کند.

با این حال یک منبع آگاه در حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت که این کمیته متشکل از وزارت داخله، سرحدات و برخی دیگر وزارت‌خانه‌ها به ریاست ملاشیرین آخند، رئیس استخبارات نظامی وزارت دفاع حکومت طالبان است.

این در حالی است که مردم محل به رادیو آزادی گفتند، در پی حمله جت‌های پاکستانی بر چهار روستای ولسوالی سپیره به شمول بیجارشدگان وزیرستان در ولایت خوست، ده‌ها تن کشته و شمار زیادی زخمی شدند.

رسول جان وزیر و رنگین از بیحا شدگان وزیرستانی که در این رویداد زخمی شده اند، به رادیو آزادی گفتند: "دونیم بجه شب به وقت افغانستان بود و ما سحری می‌کردیم، ناگهان مانند رعد و برق که از آسمان ببارد، بمباران شد، سه بمب پرتاب شد که چهار تن در یک خانه، ۹ تن به خانه دیگر و ۲۸ تن به خانه دیگر شهید شدند، شمار کل شهیدان از ۴۰ نفر بیشتر است و تقریباً ۲۰ نفر زخمی شده اند."

"زمانی که جت‌ها دو دور زدند، اولین حمله به خانه ما بود، من زیر آوار رفتم و دو ساعت زیر خاک بودم، در هیچ‌جای دنیا چنین ظلمی وجود ندارد. از امارت اسلامی می‌خواهیم اگر نمی‌توانید به سوالات ما پاسخ دهید، راه را به ما نشان دهید."

باشنده های خوست: همه قربانیان غیر نظامیان بودند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:01 0:00

این افراد می‌گویند به هیچ گروهی تعلق ندارند و کاری نکرد اند که سزاوار چنین بمباران باشند.

به گفته باشندگان منطقه، شماری از قربانیان هنوز هم زیر خاک اند و باشندگان محل تلاش دارند آنان را از زیر آوار بیرون کنند.

فرماندهی پولیس طالبان در ولسوالی سپیره ولایت خوست در یک اعلامیه‌ این رویداد را تایید کرده و گفته است که چهار روستا در منطقه وزیر این ولسوالی به نام‌های میرساپر، مندته، کانی و شیدی مورد حمله قرار گرفته‌اند و تمامی قربانیان این حملان خانه‌های غیرنظامیان است. اما در بارۀ شمار دقیق قربانیان چیزی نگفته است.

در همین حال، نجیب‌الله حنیف سرپرست ریاست اطلاعات و فرهنگ کنر می‌گوید که در حمله هوایی نیروهای پاکستانی در ولسوالی شلتن ولایت کنر، پنج کودک و یک مادر کشته و یک کودک زخمی شده است.

‌ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
‌ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در یک تویت حملات هوایی پاکستان که سبب کشته و زخمی شدن افراد ملکی شده به شدت محکوم کرده است.

آقای مجاهد نوشته: " بالای پاکستان صدا می‌کنیم که در چنین مسائل حوصله افغان ها را آزمایش نکند و باز هم چنین اشتباه را تکرار نکند که نتایج بد در پی خواهد داشت."

ذبیح الله مجاهد گفته که مشکلات دو کشور باید از راه های سیاسی حل و فصل شود.

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان نیز حملات هوایی پاکستان بر ولایات خوست و کنر را محکوم کرده و آنرا نقض حاکمیت ملی افغانستان و اصول بین المللی خوانده است.

مقامات پاکستانی هنوز در مورد حملات هوایی یا توپ‌خانه‌یی اظهار نظر نکرده اند، اما وزارت خارجه پاکستان به کاردار سفارت افغانستان در پاکستان در نامۀ خبر داده است که پناهگاه‌های امن برای گروه‌های هراس افگن ضد پاکستان در افغانستان وجود دارند و از این منطقه برای هدف قرار دادن نیروهای پاکستانی استفاده می‌کنند – چیزی که ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان آن را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG