لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۱

جرایم جنایی در کابل افزایش یافته است


یک ایست بازرسی طالبان در شهر کابل
یک ایست بازرسی طالبان در شهر کابل

افزایش جرایم جنایی به شمول دزدی پول، موبایل و موتر در شهر کابل در روزهای اخیر شهریان کابل را نگران کرده است.

رومل جوان ۲۶ ساله و یکی از قربانیان رویدادهای جنایی در شهر کابل است. او به رادیو آزادی گفت که دزدان مسلح چندی پیش پول و موبایلش را در جریان روز به سرقت بردند و خودش را نیز تهدید کردند: "در داخل پارک قدم می‌زدیم که دو نفر دستمال در چهره بسته بودند و ما را با تفنگچه تهدید کرده و موبایل و پول ما را گرفتند و برای ما اخطار دادند که اگر حرفی بزنیم برما شلیک می‌کنند."

احمدالله باشندۀ دیگر کابل از رویداد دزدی روایت می‌کند که خود گواه آن بوده: "روز گذشته در جریان روز موترسایکل همسایه ما را از نزدیک منزلش دزدی کردند و چند روز قبل از آن نیز شخصی که مصروف گرفتن سودا از دکان بود موترسایکلش را دزدان با خود بردند."

پس از هشت ماه از حاکمیت طالبان در افغانستان، اکنون نگرانی‌ها از رویدادهای سرقت‌های مسلحانه یک بار دیگر افزایش یافته اند.

اما فرماندهی امنیه حکومت طالبان در کابل می‌گوید، تلاش‌ها به هدف بازداشت دزدان در شهر کابل با جدیت ادامه دارند.

خالد زدران، سخنگوی این فرماندهی همکاری مردم را در کاهش این گونه جرم‌ها مهم می‌داند: " گراف دزدی و جرایم جنایی در شهر کابل نسبت به گذشته کاهش یافته است، هرچند امنیت تامین است اما اگر کدام رویداد دزدی رخ می‌دهد به صورت عاجل از سوی نیروهای امنیتی ما رسیدگی می‌شود."

آقای زدران می‌گوید، عصر روز شنبه ۳ دزدی را از پا درآورده‌ اند که قصد دزدی یک عراده موتر را در حوزۀ پنجم شهر کابل داشتند.

در بیشتر موارد عامل افزایش اینگونه جرایم بیکاری، فقر، وضعیت بد اقتصادی خانواده‌ها و افزایش افراد بی‌بند و بار در جامعه خوانده شده است.

میزان بالای سرقت‌های مسلحانه در کابل موضوع تازه‌ای نیست؛ در حکومت پیشین نیز میزان این گونه جرایم به سطح بالایی وجود داشت، تا جایی که حتی برخی باشندگان کابل توسط دزدان در بین کوچه‌ها به قتل می‌رسیدند.

اما پس از حاکمیت طالبان در نخستین روزها این گونه جرایم کاهش چشم‌گیری یافته و امیدواری‌های زیادی را در میان مردم نسبت به امنیت‌شان به وجود آورده بود.

باشندگان کابل می‌گویند که اگر جلو جرایم گرفته نشود، این شهر همانند گذشته به پایتختی با میزان بلند جرم‌های جنایی مبدل شده و هیچ کس احساس مصونیت نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG