لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۴

تبصره میل آنلاین در مورد حوادث اخیر بین افغانستان و پاکستان


آرشیف- شماری از روزنامه های جهان
آرشیف- شماری از روزنامه های جهان

نشریه بریتانیایی میل آنلاین گزارشی را در مورد حوادث اخیر بین افغانستان و پاکستان منتشر کرده است.

در این گزارش آسوشیتدپرس آمده است که پاکستان به کشور همسایه خود افغانستان هشدار داده که به طالبان پاکستانی پناه ندهد.

پیش از این، ناوقت روز جمعه از بمباران نیروهای پاکستانی در بخش‌های از ولایات کنر و خوست گزارش شد. به اساس گزارش برخی از رسانه ها، ده‌ها غیرنظامی هم جان باخته اند.

در ادامه آمده که پاکستان تا کنون از اظهار نظر در مورد اتهامات افغانستان خودداری کرده و در عوض حکومت طالبان را متهم کرده که هیچ اقدامی برای توقف حملات شبه نظامیان در افغانستان علیه پاکستان انجام نمی‌دهد.

در بیانیه‌ای دیروز وزارت خارجه پاکستان هم به حملات در داخل خاک افغانستان اشاره نشده. اما در بخشی آن آمده که پاکستان به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام دارد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به روز شنبه در یک پیام صوتی به پاکستان هشدار داد که اگر جنگ آغاز شود به نفع هیچ کس نیست.

در گزارش منتشر شده در میل آنلاین آمده که پاکستان اغلب متهم به پناه دادن به جنگجویان طالبان قبل از به قدرت رسیدن آنها در افغانستان بود.

اما از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، اسلام آباد، تلاش‌هایش را برای تحت فشار قرار دادن جهان برای تعامل با حکومت طالبان آغاز کرده.

در ادامه آمده که تا کنون مشخص نیست که آیا شهباز شریف صدراعظم جدید پاکستان به اندازه عمران خان صدراعظم پیشین این کشور به حمایت از طالبان خواهد پرداخت یا نه؟

روزنامه استارز ایند استرایپس هم به همین موضوع پرداخته و با در نظر داشت روابط نزدیک اسلام آباد با طالبان، هشدار پاکستان به حکومت طالبان در مورد اقدامات سختگیرانه در برابر شورشیان را غیر معمول خوانده است.

این روزنامه همچنین به احضار سفیر پاکستان از سوی وزارت خارجه طالبان پرداخته و به نقل از ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان نوشته که گفته است پاکستان صبر افغانها را آزمایش نکند و اشتباهی را که دیگران کرده اند، تکرار نکند.

در ادامه به نقل از انستیتوت صلح پاکستان می‌خوانیم که گفته که از آغاز سال ۲۰۲۲ تا پایان ماه مارچ ۵۲ حمله در پاکستان راه اندازی شده که نسبت به عین زمان در سال گذشته ۳۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مسئولیت این حملات را تحریک طالبان پاکستان و یا هم داعش به عهده گرفته اند.

در ادامۀ مطلب استارز اند استرایپس باز هم به نقل از امیر رعنا رئیس اجرایی این انستیتوت آمده که در این مدت ۱۵۵ تن در این حملات کشته شدند در حالی که سال گذشته در این مدت ۶۸ نفر کشته شده بودند.

XS
SM
MD
LG