لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۸

دست‌فروشان در غرفه‌های غیرمتحرک در کابل: شاروالی کرایه را کاهش دهد


غرفه های غیر متحرک
غرفه های غیر متحرک

شماری از دست‌فروشان که در غرفه‌های غیرمتحرک فروشندگی می‌کنند، شکایت دارند که شاروالی طالبان در کابل از آنان کرایۀ گزاف می‌گیرد.

احمدالله ۲۹ ساله، فروشندۀ لباس در یکی از این غرفه‌ها در شهر کابل است که از کرایۀ تعیین شده از سوی شاروالی کابل رضایت ندارد.

او می‌گوید، به دلیل خراب شدن وضعیت اقتصادی مردم، بازار فروشات‌شان سرد شده و به همین دلیل توان پرداخت کرایۀ بلند را ندارد: "من اینجا لباس فروشی دارم کرایۀ ما را نخست در یک غرفه ۵۲۰۰ افغانی در یک ماه تعیین کرده بودند اما بعداً به ۴۲۰۰ کاهش یافت ما توان پرداخت کرایه را در یک غرفه کوچک نداریم."

صفی‌الله که در غرفۀ دیگری سیمساری فروشی می‌کند او نیز شکایت مشابهی دارد: "فروشات خوب نیست و من هم ناتوان استم ، اگر کرایه را کمترنسازد و مطابق توان من نباشد مجبور کار و بار را رها ‌کنم."

آنان از مسئولان طالبان در شاروالی کابل تقاضا دارند که در راستای تعیین کرایۀ تجدید نظر کنند و مبلغی را تعیین کنند که آنان توان پرداختش را داشته باشند.

اما مسئولان طالبان در شاروالی کابل می‌گویند، کرایه نظر به موقعیت تعیین شده اگر کسی توان پرداخت کرایۀ بلند را ندارد، به موقعیتی نقل مکان کند که کرایۀ پائین‌تری دارد.

نعمت الله بارکزی، سخنگوی این ادارۀ طالبان به رادیو آزادی گفت: "ما کرایه‌ها را نظر به موقعیت تعیین کرده ایم که بلندترین آن فی مترمربع ۲۵۰۰ و پائین‌ترین آن فی متر مربع ۵۰۰ افغانی می‌باشد. هر فروشنده که توان پرداخت کرایۀ بلند را ندارد، می‌تواند در منطقه‌ای برود که کرایه ارزان دارد."

شاروالی کابل به رهبری طالبان چندی پیش به سبب جلوگیری از بی‌نظمی و مختل شدن ترافیک در شهر تصمیم گرفت تا این غرفه‌های غیرمتحرک را در همکاری با فروشندگان آماده و در نواحی مختلف کابل نصب کند.

این فروشندگان در حکومت‌های گذشته با کراچی دستی در گوشه‌های مختلف شهر کالاهای مورد نیاز مردم را به فروش می‌رساندند که گاه‌گاهی با ممانعت پولیس و مسئولان ناحیه روبه‌رو می‌شدند.

هرچند فروشندگان ایجاد این غرفه‌ها را یک گام موثر می‌دانند، اما تأکید دارند که شاروالی باید در قسمت تعیین کرایه‌های تجدید نظر کرده و این چالش را از میان بر دارد.

XS
SM
MD
LG